Komt er nog een 99e editie van het autosalon? Dat is de grote vraag die momenteel boven ons hoofd hangt. Twee grote spelers, D’ieteren en Stellantis, haken waarschijnlijk af voor de editie van januari 2022. De beperkende maatregelen van de coronapandemie dwongen de spelers om op alternatieve manieren gerichter te communiceren en om efficiënter wagens te verkopen. Zo experimenteerde BMW reeds met een ‘Phygital’ minisalon dat de gulden middenweg bewandelde tussen een fysieke en digitale ervaring. En dus stellen we ons meteen de vraag: is er nog toekomst voor beurzen? Of zet u beter in op meer meetbare marketing- en communicatiemiddelen. We onderzoeken het voor u.

De meerwaarde van beurzen

Deelname aan beurzen wordt reeds lang in vraag gesteld. Het neemt een grote hap uit je marketingbudget zodat je minder kunt inzetten voor andere, meer meetbare marketing- en communicatiemiddelen. Bovendien wordt de relevantie van het binnenhalen van effectieve bestellingen in vraag gesteld. Toch blijven veel partijen vasthangen aan dit traditionele concept: het blijft dé tool voor een goede leadgeneratie en het geeft u zelf snel inzicht in waar uw concurrenten momenteel staan. Het is ook ‘the place to be’ om persoonlijke ontmoetingen met klanten, partners, media, leveranciers en contacten uit de industrie te bevorderen. Het directe contact met de juiste doelgroep kan niet zomaar vervangen worden door enige andere vorm van reclame.

Ook voor de klanten blijft een beurs veel voordelen bieden. Ze kunnen snel de markt scannen en veel informatie op korte tijd verzamelen. Inzicht krijgen in nieuwe trends en ontwikkelingen staat hier centraal. Tegelijk kunnen ze er producten fysiek testen en vergelijken. Dit levert hen een grote dosis beleving op wat ze via het internet niet bekomen. Zeker voor heel technische producten bieden beurzen een enorme meerwaarde.

Digitaal dringt zich op

Maar de COVID-19-pandemie legde fysieke bijeenkomsten aan banden. Al snel popten diverse virtuele initiatieven op: webinars en virtuele beurzen zagen het daglicht. Zo slaagden merken er toch in om zich te verbinden met hun stakeholders. Maar de online omgeving kon niet alle contacten vervangen. Op een beurs komen mensen gemakkelijker in contact met nieuwe zakelijke contacten, iets wat u online niet volledig kunt opvangen.

Toch merkten we op dat virtuele bijeenkomsten ook voordelen bieden. Als organisator hebt u minder beperkingen qua capaciteit en als deelnemer kunt u op een goedkopere manier ook een zeer groot publiek bereiken.

Een hybride wereld, daar zit muziek in

Wij geloven dat de perfecte mix voor de toekomst in een hybride wereld ligt. Nog meer dan in het verleden wordt het relevant om evenementen optimaal te laten renderen. Standen zullen inkrimpen omdat de kostenfactor aan de exposantenkant meer onder de loep genomen wordt. Hierdoor komt meer geld vrij om andere marketing- en communicatiemiddelen in te zetten waarmee u uw doelgroep kunt bereiken en activeren. Kleinschaligere, regionale events zullen aan belang winnen tegenover de grote internationale beurzen, zeker in een tijdperk waar reizen meer in vraag gesteld wordt. Mensen snakken wel terug naar fysiek contact. Bovendien kunnen kleinschaligere, strak samengestelde lokale evenementen aantrekkelijker gemaakt worden voor de bezoeker in vergelijking met de gigantische tentoonstellingshallen die niet altijd inspirerend werken.

Wat begrijpen we precies onder die hybride, phygital wereld? Betekent dat simultaan online en offline werken? Of nog iets anders? Reeds voor COVID-19 rezen de eerste digitale platformen en apps uit de grond., waarmee men extra bezoekers kon aantrekken. Apps begeleiden de bezoeker gemakkelijker naar uw stand en digitale presentaties vergroten de interactie. Bijkomend voordeel is dat u de boodschap kunt afstemmen op individuele bezoekers. Zeker voor bedrijven met meerdere doelgroepen is dit een zeer interessant gegeven.

Uitdagingen in de hybride wereld

Maar een simultane vorm van hybride brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee want online en offline vragen om verschillende regels. Wilt u zaken simultaan laten verlopen, dan moet u heel goed nadenken over uw organisatie om beide doelgroepen betrokken te houden. Een voorbeeld: stel dat u op uw beursstand demonstraties doet van verschillende producten. Dan moet dat ook online zo aangebracht worden dat het boeiend blijft voor uw online bezoekers. Houdt u pauzes tussen diverse presentaties, dan wordt dit op een beursstand opgevangen door netwerken. Maar hoe gaat u daarmee om voor uw online bezoeker? Stof tot nadenken want organisatorisch en technologisch zijn dit veeleisende oplossingen.

Daarom geloven wij eerder in het niet-simultaan gegeven waarbij u op kleinschaliger niveau lokale op maat gebrachte fysieke evenementen combineert met online content die u achteraf kunt  hergebruiken. Zo maximaliseert u de beleving, beperkt u de kosten en kunt de juiste content hergebruiken voor een groter internationaal publiek online. U kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een Q&A op te zetten of discussiegroepen te begeleiden.

Vragen over uw marketingkansen na de Corona pandemie? Wij helpen u graag verder!