Als vertegenwoordiger van België in het Tribe Global network zijn we steeds aanwezig op het jaarlijks internationaal congres. Na ons eerste congres in Mexico City (gevolgd door Bilbao, Berlin, Shanghai, San Francisco, London en Buenos Aires) was het de beurt aan Tel Aviv. Ik bedank graag onze voorzitter Todd Bolin van Bolin Marketing in Minneapolis, Minnesota voor de sterke introductie en talrijke inspirerende sprekers. De positieve energie heeft nog maanden nagezinderd.
Waarom Tel Aviv?
Tel Aviv is een topplaats in een strategisch deel van de wereld. We zijn dankbaar dat we in een international gezelschap de start-up mentaliteit en intellectuele rijkdom van Israël konden leren kennen. Tribe Global lid WE uit Tel Aviv was een super gastheer.
From 2011 till 2020
In 2011 is Tribe Global van start gegaan met 13 agentschappen die dezelfde visie & droom deelden: bundeling van onafhankelijke agentschappen met als doel nauw samen te werken. Tribe Global was geboren en comma, brand strategists was er als de eersten bij om België te vertegenwoordigen. Tribe Global is er gekomen op het juiste moment, op de juiste plaats met het juiste aanbod. Waarom precies ontdekt u hieronder.
3 reasons why Tribe Global is working
De waardepropositie van het network ’The Power of Many’ wordt relevanter waardoor de vraag om toe te treden groter is dan ooit te voren.
1. De exponentiële groei van de Internationale business
Global gaat gepaard met virtuele business & de ‘start-up’ mentaliteit vandaag de dag. Klanten groeien globaal niet alleen om nieuwe markten te betreden en te groeien, maar ook om te diversifiëren. Ook nieuw talent en gezochte skills worden zo toegankelijk. Niet enkel de grootste, meest gekende merken denken zo. 87% van de bedrijven gelooft in internationale expansie om lange termijn groei te verwezenlijken. Vandaar dus dat onafhankelijke bureaus ook meer globaal moeten denken. Op marketingvlak betekent dit niet gewoon een vertaalslag maken zoals in MadMen-tijden, maar gaat het erom het merk aan te passen aan de cultuur, waarden en normen van het desbetreffend land. Zo is het enorm waardevol om een wereldwijd virtueel team te kunnen samenstellen met toegang tot die markt zodat we doelgericht de vragen van onze partner (lees: klant) kunnen beantwoorden, overal in de wereld.
Onze vorige voorzitter Nicky van BJL in Manchester kon het goed verwoorden: “dankzij Tribe kunnen we een global approach hebben als we met onze klant of prospect rond de tafel zitten zonder dat iedereen aanwezig is.”
2. De grote netwerken hebben het moeilijk
Omnicom, Publicis, WPP… Bij definitie zijn zij groot, langzaam en duur. De holding structuur is gebouwd rond een verdienmodel, niet op projectbasis. Maar het kan anders. Het succesvolle onafhankelijke network Droga5 is net verkocht aan het consultancybedrijf Accenture. Ze kozen niet voor de klassieke holdingstructuur. Accenture kocht Droga5 voor hun creativiteit en Droga5 gelooft sterk in de kracht van data. Dus een mooie win-win. Terwijl de grote netwerken een evidente, veilige keuze zijn voor de grote merken, zou ik toch de troeven van Tribe Global even onder loep nemen: ondernemerschap, talrijke talenten en skills, de mogelijkheid om een virtueel team in de juiste markt samen te stellen vormen een aantrekkelijke optie voor ‘challenger’merken op zoek naar verbreding en global support.
2 subgroepen bundelen al de krachten binnen Tribe Global: Travelations, alles in en rond de reissector en TribeLUX, alle dienstverlening voor de luxe merken. Kortom: gedeelde topkennis op virtuele wijze aan een betaalbare prijs. Ook dit is ‘the power of many’.
3. The speed of trust
De marketing- en reclamesector is in volle transformatie, zoals dit ook het geval is bij onze klanten. We moeten wendbaar zijn want de druk op ons verdienmodel, consultants versus creatieven, in huis ipv uitbesteden, mediafraude, projectwerk versus fix agentschaps model, disruptie in de markt… Los van deze elementen is er nog een belangrijk aspect waar Tribe voor staat: vertrouwen. Steven Covey schreef een boek over vertrouwen: ‘The speed of Trust’. Als vertrouwen hoog is, gaat de business sneller en zakt de kost. Internationaal vertrouwen opbouwen lijkt moeilijk als u denkt aan de diverse culturen en de zovele talen. Binnen Tribe is vertrouwen één van de basiswaarden omdat vriendschap en respect aan de basis ligt. Met sterke vriendschapsbanden bouwt u vertrouwen op. Combineer dit met kennis en kunde en alles wordt mogelijk.
Alle tendenzen en onderzoeken tonen aan dat er een stevige toekomst weggelegd is voor creatief conceptuele en openminded agentschappen met een gezonde dosis digital expertise. Jiske Kramer heeft het over een moderne tribe als basis van toekomstgerichte organisaties. Tribe Global zorgt voor een verbondenheid waar meertaligheid key is, waar er een mix van talenten aan de slag gaat, met de nodige kennis en steeds in co-creatie. We kunnen dus in al onze kracht onze klanten hoge toppen doen scheren, waar ook in de wereld.
Ontdek waar Tribe Global actief is.
Tribe is dichter dan u denkt. Er zijn 3 meetings per jaar. Dit jaar staan Madrid, Austin & Dubai op de kalender. Daarnaast delen we elke dag informatie op Basecamp. Het platform waar iedereen 24 x 7 informatie deelt van opportuniteiten & onderzoek tot concrete vragen. U ziet ‘the power of many’ werkt echt.
Wilt u meer weten over Tribe Global of hebt u hulp nodig met een internationaal project? Neem vrijblijvend contact op met Greetje Demuelenaere.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
25 februari 2022
Hoeveel is uw merkwaarde waard?
De exacte waarde van een merk valt moeilijk te bepalen. Doorheen de jaren kwamen reeds verscheidene marketeers op de proppen met theorieën die merkwaarde zouden kunnen verklaren. Toch bleef die definitie eerder flou. Naast de financiële waarde van een merk, moet namelijk ook rekening gehouden worden met parameters die moeilijker in cijfers te gieten zijn. Het Amerikaanse bureau BRANDThink bracht daarom een Index op de markt om alle elementen van een merk te kunnen staven.
25 januari 2022
2022 is een jaar vol nieuwe kansen in het consumentenlandschap
Ze zijn het vertrek- en eindpunt van elke campagne. Ze vormen de spil van elk product of dienst en worden daarom bestudeerd, getypeerd en gesegmenteerd om ze op het juiste moment te kunnen bereiken: de consumenten. Zowel op wereldvlak als op marketingvlak worden tijd en geld op een andere manier gespendeerd dan pakweg vijf jaar geleden. Wij verzamelden enkele voorspellingen voor het consumentenlandschap van 2022 uit het rapport van The New Consumer en Coefficient Capital.