Podcasts treden steeds vaker op de voorgrond en zijn in te schakelen voor heel diverse doelen en doelpublieken. Founding mother van comma, Greetje Demuelenaere, ziet  kansen:

Het medium bewijst steeds meer zijn nut, ontgroeit langzaam de early adaptor-fase en biedt steeds meer verscheiden content aan. Dat podcasts ingeburgerd raken, bewijzen ook de cijfers in een grootschalige en wereldwijde studie.

Geïntrigeerd? Wij analyseren de resultaten graag voor u.

Elk jaar publiceert Oxford University de resultaten van het Digital News Report van haar Reuters Institute for the Study of Journalism. Dat rapport is gebaseerd op enquêtes die in heel wat landen worden gehouden (in 2021 waren dat er 46, waaronder België). Bij ons werd de studie dit voorjaar online uitgevoerd door YouGov. In België antwoordden maar liefst 2.000 respondenten, van wie ongeveer 52% Nederlandstalig.

Bevraging podcasts sinds 2018

De studie bevraagt vooral de nieuwsconsumptie en -attitudes maar door de stijgende belangstelling van uitgevers voor podcasts beslisten de initiatiefnemers sinds 2018 om de vragenlijst uit te breiden naar dit type kanaal. Om te peilen naar het podcastgebruik kregen de respondenten een lijst van vijf genres: maatschappij (nieuws, maatschappelijke kwesties), politiek en internationaal nieuws, sport, lifestyle (eten, kunst, literatuur, reizen, amusement) en gespecialiseerde onderwerpen (wetenschap en technologie, bedrijfsleven, media, gezondheid …).

Bron: Mediaspecs

Gelijklopende tred binnen de categorieën

Eerste conclusie: binnen de vijf brede genres steekt in 2021 geen enkel thema er met kop en schouders bovenuit. De belangstelling voor de verschillende genres blijkt vrij gelijk te lopen. Zelfs het onderdeel dat zich lichtjes onderscheidt, de categorie ‘gespecialiseerde thema’s’, blijft een verzameling van zeer uiteenlopende topics, van wetenschap en technologie over bedrijfsleven tot media en gezondheid. Toch kunnen kleine verschillen optreden van jaar tot jaar. Zo stelden we in 2020 nog een kleine stijging van podcastconsumptie vast in Vlaanderen, maar die is in 2021 terug eerder afgevlakt.

Wie luistert?

Met behulp van een correspondentieanalyse op de gegevens van 2021 kunnen genres soms  geprofileerd worden. Maar voor de ‘gespecialiseerde onderwerpen’ en lifestyle wijst de bijna centrale positie op de kaart op een eerder ongedifferentieerd profiel in het universum van podcast-consumenten. Sportonderwerpen zijn iets meer uitgesproken: zoals te verwachten valt, vertonen zij meer affiniteit met mannelijke en oudere respondenten. De podcastgebruikers jonger dan 25 zijn dan weer meer geïnteresseerd in sociale onderwerpen. En wat het nieuws betreft, waren de respondenten iets vaker vrouwen tussen 35 en 44 jaar.

Bron: Mediaspecs

Op de kar springen

Door de grote verscheidenheid aan mogelijke genres, zoals blijkt uit de Reuters-studie, kunnen we concluderen dat de consumptie van een welbepaalde podcast (of een reeks) nog een tijdje voorbehouden zal blijven voor een nichepubliek. Toch blijft het medium gestaag toenemen en ontgroeit het duidelijk de kinderschoenen. Als mediakanaal heeft de podcast dan ook een massapotentieel dat nog verder aangeboord zal worden. Podcast expert Lynn Mikolajczak gelooft er dan ook rotsvast in:

Het interessante aan podcasts is dat het zoveel mogelijkheden biedt, zowel op het vlak van content marketing, PR als personal en corporate branding. Met podcasts kan iedereen op een heel authentieke manier boeiende content creëren en het juiste publiek bereiken.”

Benieuwd naar podcasts die we al eerder opgenomen hebben? Neem een kijkje op onze podcastpagina’s van comma en Peace for Talent.

podcasts comma

podcasts Peace for Talent

Wilt u weten hoe u met een professionele podcast start? Hoe en waar u podcasts kunt opnemen? Welke topics u best behandelt? Neem dan zeker contact op met comma. Want in onze professionele opnamestudio en met Lynn Mikolajczak hebben comma en Peace for Talent er een heuse podcastspecialist bij!