Ondernemen is een vak apart. Veel ondernemers hebben een goed instinct voor zaken doen. Maar alleen daarmee kom je er niet. Een goede strategie, die op tijd en stond geactualiseerd, herzien of bijgestuurd wordt, vormt het kompas. Onafhankelijk journalist Karel Cambien ging voor Business Vlaanderen in gesprek met Greetje van comma, Henk en Etienne van Liif en Dimitri van Decupere & Partners over wat een goede strategie is en hoe je de juiste keuzes maakt.
(Tekst: Karel Cambien, Business Vlaanderen)
We spraken met Dimitri Beck van de accountancygroep Decupere & Partners, Greetje Demuelenaere van het strategische marketingbureau comma en Hendrik Cloet en Etienne Bert van LIIF, dat via een app gezondheidsparameters en medische informatie inzichtelijk maakt voor consumenten. “Wij hebben de strategische keuze gemaakt om heel klantgericht te werken”, vertelt Dimitri Beck. “We willen begrijpen wie de klant is en wat de klant wil, zodat we zo goed mogelijk kunnen anticiperen op en beantwoorden aan die behoefte. Die adviserende rol is een fundament van onze strategie. We willen zoveel mogelijk empathie aan de dag leggen.”
“De hamvraag: wat staat er ons als bedrijf en als organisatie te gebeuren?”
Dimitri Beck, Decupere & Partners
“Ook bij comma moeten we in de huid kruipen van de klant”, vult Greetje Demuelenaere aan. “We houden de klant een spiegel voor: we willen namelijk enkel de juiste groei stimuleren. Alles moet passen bij het DNA en de identiteit van het bedrijf én het moet relevant zijn in de markt. We luisteren daarom naar de wensen van de klant, maar kijken tegelijk ook of het idee vermarktbaar is en of het bedrijf waarde omvat om groei en marge te realiseren.”
Henk Cloet en Etienne Bert: “Bij ons staat de patiënt centraal. De bevolking vergrijst, huisartsen worden steeds schaarser waardoor er zelfs patiëntenstops ingevoerd worden en medische dossiers bij dokters worden bijna onbeheersbaar door de verschillende platformen en softwaremogelijkheden. Wij stellen tools ter beschikking zodat iedereen zijn eigen gegevens kan delen met de zorgverstrekker naar keuze. Dat alles moet ertoe leiden dat de gezondheidszorg beheersbaar blijft.”
Strategie is vooruitzien
Een strategie moet vooruitkijken en de zaken voor zijn. Hoe pak je zoiets aan? “Wij kijken alvast tien jaar vooruit in de tijd. Dankzij onze universele codering is de app internationaal inzetbaar”, vertellen Henk en Etienne. “Als iemand op reis gaat en daar zijn medicatie verliest of als je moet uitleggen aan een dokter wat je medische voorgeschiedenis is in een taal die je niet machtig bent, dan is LIIF the missing link. Onlangs beslisten we om Oekraïens en Russisch toe te voegen aan onze databanken, zodat oorlogsvluchtelingen onmiddellijk hun medisch of farmaceutisch dossier kunnen inkijken. We volgen het internationale gebeuren nauw op en werken daarvoor samen met gerenommeerde bedrijven. Die bedrijven leveren ons een stuk van de tools aan, die we dan kunnen uitbouwen op farmaceutisch vlak.”
Decupere & Partners heeft in de loop van 2021 in samenwerking met comma haar strategie opnieuw afgetoetst. Dimitri Beck: “We kijken naar de tendensen om ons heen en naar de evolutie in de wereld. Wat staat er ons als accountancybedrijf en als organisatie te gebeuren? We merken nu al dat onze dienstverlening meer en meer een commodity aan het worden is: er zijn diverse mogelijkheden op de markt om zelf je boekhouding bij te houden. En door de digitalisering veranderen ook de processen binnen ons bedrijf. Wat ook meespeelt is dat boekhouder een knelpuntberoep geworden is. We zetten daarom in op employer branding, maar ook op levenslang leren om juniors en schoolverlaters zelf op te leiden.”
” Alles moet passen bij het DNA en de identiteit van het bedrijf én het moet relevant zijn in de markt.”
Greetje Demuelenaere, comma
Het komt er ook op aan om je als bedrijf te differentiëren. “Buitenstaanders denken misschien dat wij één van de vele marketingbureaus zijn. Maar eigenlijk hebben Wouter en ik bij het oprichten van comma in 2004 meteen bepaald dat we voor strategie wilden gaan”, vertelt Greetje. “Dat zit dus in ons DNA: begeleiding en coaching, dat doen we het liefst. We zetten echt in op bedrijfs- en ondernemingsstrategie, dus diep in de materie. Onze klanten – waarmee we een duurzame langetermijnrelatie hebben – kunnen beamen dat we telkens doen wat we beloven. Langs de andere kant behoren we ook al tien jaar tot een internationaal netwerk, Tribe Global, waar ik mee aan de bestuurstafel zit. Daar pik ik veel op over wat de toekomst is van ons wereldje. Op dat vlak komt België nog een heel stuk achter op de markt.”
Bekijk en beluister het volledige panelgesprek via Youtube of Spotify.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)