Leads behouden, niet de makkelijkste job! Maar wel belangrijk, want als u de interesse van leads vasthoudt, stappen ze niet over naar de concurrentie. Gelukkig snelt de technologie te hulp en bestaan er marketing automation tools zoals Mailchimp en Klaviyo. Die programma’s helpen u om een goed contact te onderhouden met leads en klanten. Maar welke tool past het best bij u?

Wat is het grote verschil?

Ook al zijn Mailchimp en Klaviyo beide marketing automation tools, toch zijn er grote verschillen. Kort omschreven: Mailchimp is ideaal voor e-mailmarketing en Klaviyo is de perfecte oplossing voor bedrijven met een webshop. Hieronder verduidelijken we graag de verschillen aan de hand van volgende kenmerken: features, gebruiksgemak, support, integratie en prijs.

afbeelding die de verschillen tussen klaviyo en mailchimp  illustreert

Features

Beide programma’s hebben hetzelfde doel: het u gemakkelijker maken om uw contacten te onderhouden. Daarvoor is het gebruik van enkele van hun features heel handig, zoals segmentatie, automation, A/B testing, reporting en analytics.

Segmentatie

Vanaf het eerste moment dat u uw account bij Klaviyo gebruikt, moedigen ze u aan om uw geïmporteerde contactlijsten te segmenteren. Met Klaviyo kunt u abonnees segmenteren op basis van hun gedrag- en transactiegegevens. Die worden uit het CRM-systeem gehaald dat u gebruikt, zoals bijvoorbeeld Shopify. Klaviyo biedt heel wat mogelijkheden om uw abonneelijst zo goed mogelijk te segmenteren.

Mailchimp is iets minder sterk op het vlak van segmentatie. Bij Mailchimp kunt u geen segmentatielijsten opstellen om aan de hand van het gedrag. U kunt uw contactlijst wel zelf segmenteren, maar daar blijft het bij.

Mailchimp

afbeelding van de segmenten pagina van mailchimp

Klaviyo

afbeelding van de link en segmenten pagina van klaviyo
afbeelding van de dashdoard pagina van klaviyo

Automation

Zowel bij Klaviyo als bij Mailchimp zijn er standaard e-mail workflows beschikbaar met kant- en-klare templates voor het opstellen van mails. Die kunt u dan aanpassen of zelf helemaal van nul beginnen.

Bij beide kunt u bepaalde acties instellen die zorgen voor het verzenden van een mail. Bijvoorbeeld: iemand die zijn winkelmandje verlaat zonder af te rekenen ontvangt een mail ter herinnering dat hij zijn aankoop nog niet afrondde. Die geavanceerde automation is bij Mailchimp echter enkel beschikbaar in de betalende versie.

Gebruiksgemak

Omdat Klaviyo een platform is dat enorm veel gegevens genereert, zult u er niet in 1, 2, 3 mee weg zijn. Maar eens u het in de vingers hebt, staat een zee aan informatie ter beschikking. Mailchimp is een pak eenvoudiger in gebruik.

Support

U zult het maar voor hebben: er stelt zich een probleem en u heeft hulp nodig om het op te lossen. Dan is een goede customer support essentieel.

Mailchimp biedt 24/7 e-mail en live chat ondersteuning voor alle klanten die een abonnement hebben. Beschikt u bovendien over hun Premium-pakket, dan kunt u Mailchimp ook telefonisch contacteren. Bij Klaviyo is telefonisch contact jammer genoeg niet mogelijk. Ze zijn wel bereikbaar tijdens de week via e-mail en live chat tussen 6:00-10:00 ET (Amerikaanse Eastern time).

Integratie met andere software

In het huidige digitale tijdperk wordt overal met integraties gewerkt. Geen enkel platform kan alles maar dankzij integraties kunnen verschillende digitale tools naadloos met elkaar communiceren en vormt het platform een totaaloplossing voor uw data.

Zowel Mailchimp als Klaviyo bieden een uitgebreide bibliotheek aan third party tools waarmee ze gekoppeld kunnen worden. Klaviyo zorgt zelf dat het mogelijk is om met Mailchimp te integreren. Dat vergemakkelijkt de overstap naar een e-mailmarketingplatform.

Mailchimp omvat de grootste lijst integraties. Eén bekende oplossing ontbreekt echter in hun lijst: Shopify, één van de grootste en ook het meest populaire platform voor e-commercebedrijven. Klaviyo is dan weer net gespecialiseerd in een paar diepgaande integraties op het vlak van e-commerce en kan geïntegreerd worden met onder andere Shopify, Magneto, Shopify Plus en Big Commerce.

Mailchimp

afbeelding van de dashdoard pagina van mailchimp
afbeelding van de dashdoard pagina van mailchimp waar all mogelijke platformen op staan om te concentreren

Prijs

De prijs die u betaalt voor Mailchimp is afhankelijk van twee zaken: het aantal functies en aantal contacten. Mailchimp biedt vier pakketten met een toenemend aantal functies en een oplopende prijs.

afbeelding van de prijzen van mailchimp

Klaviyo-prijzen zijn eenvoudiger. Er is slechts één type abonnement en de prijs hiervan is uitsluitend gebaseerd op het aantal contacten waar u, in een maand, actief naar e-mailt.

Bereken mijn maandelijkse kost

afbeelding van de prijzen van klaviyo

Voor welk programma kiest u het best?

Als u een simpele nieuwsbrief wilt versturen via een gebruiksvriendelijk platform met diverse tools, dan raden we Mailchimp aan. Wanneer u serieus wil werken aan de groei van uw e-commerce, zult u vroeg of laat marketing automation willen toevoegen, gecombineerd met een duidelijke en geavanceerde segmentatie. Dan zult u met plezier de meerprijs betalen voor Klaviyo.

Wilt u hier graag mee aan de slag gaan? Wij helpen u graag verder!