Rond 2017 onderzocht Google diepgaand hoe mensen videocontent zoals op YouTube vooral gebruikten. Al gauw stelden ze een patroon vast dat evengoed gold voor hoe mensen in het algemeen het internet gebruiken. Op basis daarvan ontwikkelden ze het 3H-model, een strategisch framework dat bedrijven helpt om drie types content aan te maken voor verschillende doeleinden en doelgroepen en om hun contentmarketing mooi te spreiden. Klaar om bij te leren over Help, Hub en Hero?

Al met al biedt het populaire 3H-model dus een gestructureerde aanpak voor contentmarketing: het helpt merken om effectiever te communiceren met hun publiek, merkbekendheid op te bouwen en betrokkenheid te stimuleren. Het 3H-model onderscheidt drie soorten content – Help, Hub en Hero – die een houvast bieden voor je bedrijfscommunicatie. Ze hebben elk hun ideale frequentie en laten je zo toe om een goede contentkalender met een overzichtelijke planning aan te maken.

Help helpt

Help content – soms ook omschreven als Hygiëne – omvat alle noodzakelijke content. Het gaat dan om informatie die jouw doelpubliek een duidelijk antwoord biedt op concrete vragen. Help content vormt de basis van je contentplanning en is bedoeld om leads te genereren. Die content verstrek je heel frequent, minimaal wekelijks en in sommige gevallen zelfs dagelijks. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost met praktische tips of een FAQ-pagina.

Hub engageert

Hub content wordt vaak georganiseerd in de vorm van een reeks ‘afleveringen’ die geïnteresseerden een inkijk geven in waar jij als onderneming voor staat. Je houdt geïnteresseerden betrokken bij je merk via terugkerende content die je aanpast aan hun specifieke interesses. De focus ligt dus op het creëren van engagement, interactie en een community-gevoel rond jouw merk of product. Met hub content wil je dat geïnteresseerden jouw merk of product herkennen en in overweging nemen, je wil hen triggeren en dus converteren. Hub content deel je consequent, vaak maandelijks of wekelijks. Hieronder vallen bijvoorbeeld nieuwsbrieven of een terugkerende vlogreeks.

Hero lanceert

Met je hero content hoop je heel veel mensen te bereiken. Het is echt bedoeld om je merkbekendheid te vergroten. Denk aan grote, opvallende campagnes die de aandacht trekken en zowat overal te vinden zijn, zoals op tv, radio en sociale media. Hero content is creatief en wil emotie uitlokken. In het ideale scenario gaat die content viraal en bereikt het een publiek dat nog niet eerder van jouw merk of product hoorde. Om die reden spenderen bedrijven vaak een groot deel van hun budget aan dit soort content. Hero content lanceer je drie tot zes keer per jaar, meer is niet wenselijk want zo houd je het wat exclusiever. Denk bijvoorbeeld aan een online videocampagne of een boek.

Conclusie?

Als je de juiste balans vindt tussen de Hero, Hub en Help content, kun je een heel efficiënte contentstrategie opzetten die zowel je merkbekendheid vergroot als een loyale en betrokken publieksbasis opbouwt. Een kolfje naar de hand van de brand strategists bij comma!