You can’t work with what you don’t know. En dus houden we ervan om af en toe een mysterie te ontrafelen. Dat deden we nu ook voor het reels-algoritme van Instagram. Vraagt u zich soms ook af waarom die filmpjes van 15 seconden uit het niets plots duizenden views halen? Hoe uw reels op de explore-pagina belanden? En hoe Instagram beslist welke reels u zelf te zien krijgt? Wij zijn overtuigd dat het een enorme meerwaarde is om te weten hoe u onder één hoedje kunt spelen met het reels-algoritme. En net daarom delen we graag hoe u dat algoritme kunt hacken.
Als u zelf actief bent op Instagram, met een privé-, creator of business account, dan weet u wellicht dat het algoritme soms rare streken heeft. De ene reel krijgt heel wat bereik, de andere helemaal niets. Het reels-algoritme van Instagram is altijd al een beetje een mysterie geweest, maar wordt nu eindelijk uit de doeken gedaan door niemand minder dan Instagram zelf. We vatten voor u de belangrijkste conclusies samen. Op die manier kunt u eenvoudig uw contentstrategie aanpassen en meer resultaten halen uit uw video-inspanningen.
Hoe worden reels gekozen?
Instagram-reels zijn bedoeld om te entertainen. Daarom gaat het reels-algoritme steeds op zoek naar video’s waarvan verwacht wordt dat u ze leuk zult vinden. Dat wordt bepaald aan de hand van onder andere uw eerdere kijkgedrag.
Instagram vist bovendien ook regelmatig naar feedback: ze vragen kijkers of ze een bepaalde video grappig of vermakelijk vonden. Zo leert het algoritme bij en zoekt het steeds beter naar wat u leuk zou vinden.
De belangrijkste voorspellingen die Instagram doet worden gemaakt op basis van ‘signalen’ of gedragingen die u typeren. Op basis daarvan worden reels al dan niet uw richting uitgestuurd. We sommen hieronder die signalen op in volgorde van belangrijkheid.
#1 Activiteit
Instagram gaat na welke video’s of reels u al eerder bekeek, likete of becommentarieerde. Die drie gedragingen helpen het algoritme begrijpen welke inhoud voor u relevant kan zijn.
#2 Geschiedenis en interactie
De kans is groot dat u reels te zien krijgt van iemand waarvan u nog nooit hoorde. Toch hebt u wellicht ooit al eens interactie met hem of haar gehad. Denk hierbij aan een profielbezoek, het liken van posts, bekijken en/of reageren op stories … Als u in interactie gaat met een profiel, geeft dat Instagram een idee van hoe geïnteresseerd u misschien bent in die persoon en zijn of haar content.
#3 Reelinformatie
De informatie over de reel, zoals de inhoud, bijhorende tekst, audio etc. helpt Instagram om de reel te begrijpen. Op basis van pixels, frames en populariteit kan Instagram uitmaken over welk soort reel het gaat en of het u al dan niet kan interesseren.
#4 Profielinformatie
Er wordt ook gewerkt met informatie over de persoon of het merk dat de reel postte. Het algoritme houdt rekening met populariteit om zo boeiende inhoud te herkennen uit een breed scala aan mensen. Instagram wil op die manier iedereen een kans geven zijn of haar publiek te vinden.
#5 Inhoud
Tot slot zijn er een aantal aanbevelingsrichtlijnen. Zo wordt afgeraden om reels te maken met een lage resolutie of een watermerk. U maakt beter ook geen reels die zich richten op politieke kwesties of die gemaakt werden door politieke figuren, partijen of overheidsfunctionarissen. Verder liggen alle wegen open en kunt u uw creativiteit helemaal loslaten tijdens het maken van een reel!
Get going!
Tot slot delen we nog een aantal extra tips en inzichten waarmee u het algoritme als het ware kan ‘hacken’ en goed scorende reels kunt maken.
- Creëer vooral reels die leuk zijn. Feel-good reels scoren meestal goed. Zorg dus voor reels die mensen aan het lachen brengen, verrassen, hun aandacht vasthouden …
- Zorg ervoor dat u inspireert. Denk hierbij aan een eigen trend starten die anderen ook kunnen uitproberen, een originele edit maken, tips of advies delen …
- Maak gebruik van de creatieve hulpmiddelen die Instagram-reels bieden, zoals tekst, filters, camera-effecten …
- Go vertical! Het reels-formaat is verticaal, dus valt het aan te raden om verticale video’s te maken en zo het volledige scherm te vullen. Vermijd dus video’s met een rand eromheen.
- Profiteer van de aangeboden features: maak gebruik van de Instagram-muziekbibliotheek of voeg uw eigen originele audio toe.
- Experimenteren en nog eens experimenteren. Probeer regelmatig nieuwe dingen uit, wees authentiek, blijf trouw aan uzelf en ontdek wat voor u of uw merk het best werkt. Volg zeker ook de laatste trends op en laat u inspireren door andere reels.
- Vermijd onscherpe video’s of beelden met een lage resolutie. We merken dat Instagram die reels automatisch minder pusht.
- Vermijd logo’s en watermerken.
- Problemen met uw reels gehad in het verleden? Dat kan liggen aan de Community Guidelines van Instagram. Let dus op met wat u inhoudelijk wenst te delen.
Door het algoritme van Instagram-reels beter te begrijpen, kunt u succesvolle reels maken. Zo bereikt u een nieuw publiek met meer betrokken volgers. En dan nu… aan de slag!
Heeft u nog vragen of wenst u hier ook mee aan de slag te gaan? Geef ons een seintje en wij helpen u verder!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)