Search Engine Advertising of kortweg SEA is het tegen betaling plaatsen van advertenties voor uw website op een zoekmachine. Eenvoudig gezegd zorgt het ervoor dat uw pagina een hogere positie krijgt in de zoekresultaten. Dat resulteert in een hoger aantal clicks. Met de komst van Search Engine Advertising in 2000, begon vanaf 2008 ook de eerste extensies op te duiken. Tegenwoordig zijn deze ook niet meer weg te denken uit de zoekresultaten.

Wat zijn deze extensies precies?

Een Google Ads extensie is bijkomende informatie die uw advertentie uitbreidt. Zo kunt u relevantie opties aanbieden zoals sitelinks, locatiegegevens, belknoppen en nog veel meer.
Het doel van deze extensies is om een hogere klikfrequentie te behalen en om uw zoekresultaat aantrekkelijker te maken voor de gebruiker. Ook helpen Google Ads extensies om sneller conversies te behalen.

Werking extensies

Wanneer u voor Google Ads opteert komt u automatisch bovenaan in de resultaten. Dat is positief, maar u bent meestal niet de enige. Wanneer twee concurrerende advertenties hetzelfde bereik en dezelfde kwaliteit zouden hebben, is de kans opmerkelijk groter dat de advertentie met extensies hoger wordt weergegeven. Dat komt omdat extensies voor een betere kwaliteitsscore zorgen.

Daarom is het belangrijk om voor relevante extensies te kiezen en een zo hoog mogelijke klikfrequentie te bereiken. Het invoeren van deze extensies gebeurt volledig handmatig, maar er zijn wel enkele beperkingen op het maximaal aantal karakters.
Zo is er een maximum van 25 karakters per highlight, sitelink en prijs extensie en een maximum van 67 karakters per geplaatste review.

Soorten extensies

Sitelinks

Een eerste nuttige extensie is de sitelink. Dat is een aanvullende link die zich onder de resultaten bevindt. Deze link laat de gebruikers toe om meteen actie te ondernemen vanuit de zoekresultaten.

De sitelinks zullen u doorverwijzen naar een deelpagina van de website die vooraf bepaald is. Een mogelijke optie hier is om bijvoorbeeld een productcategorie te vermelden.

Voordelen sitelinks

Zichtbaarheid is er één van. In vergelijking met de traditionele zoekresultaten, dekken deze sitelinks een zeer groot gebied. Ze springen direct in het oog, waardoor er ook meer clicks gegenereerd worden. Die zorgen op hun beurt voor extra bezoekers op uw website.

Zoals eerder vermeld, zorgt dit ook voor een veel praktischere navigatie. Misschien wil de gebruiker niet starten op de homepagina, maar meteen doorgaan naar een bepaalde productpagina.

Deze ‘shortcuts’ zijn juist om die reden dan ook ontworpen. De gebruiker komt dan met minder clicks op de juiste pagina.

Highlights

Onder de beschrijving van uw advertentie (description line) is er nu ook plaats voor een highlight extensie. Dat is een extra optie om USP’s over uw bedrijf of acties en kortingen beter in de kijker te plaatsen. Door het toevoegen van dergelijke highlights kunnen mensen direct zien dat uw bedrijf extra diensten levert zoals gratis verzending of retour en 24/7 klantenservice.
Deze sterke punten kunnen de klant makkelijk beïnvloeden tijdens aankoopbeslissingen.

Call-buttons

Door de oproepextensies van Google Ads kunnen klanten uw bedrijf telefonisch contacteren met behulp van smartphones, tablets en laptops.

Deze optie heeft een click-to-call functie. Zo staat naast uw advertentietekst een oproepextensie die het mogelijk maakt voor uw gebruikers om met slechts één klik contact op te nemen met uw bedrijf.

Bovendien, kunt u de effectiviteit van deze extensie zeer gemakkelijk meten. Zo krijgt u periodiek een rapport met informatie over het aantal oproepen die uw campagnes hebben gegenereerd, zodat u het resultaat voor de gemaakte investeringen beter kunt evalueren.

Recensie extensie

Bij een webshop ziet u gouden sterren of andere waarderingsdetails naast de advertentietekst. Dat zijn de ervaringen die de klanten hebben met uw bedrijf. Hier hebt u de opportuniteit om positieve beoordelingen, opmerkingen en ervaringen te tonen aan potentiële klanten. Dat kan hen overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen.
Deze beoordelingen worden gegenereerd op basis van vertrouwde recensiebronnen van Google (zoals Google trusted Stores, StellaService en Google consumentenonderzoeken).

Locatie extensie

Naast uw advertentietekst is het ook mogelijk om een locatie in te voegen. Door deze extensie ziet de gebruiker de afstand tot het bedrijf en een mogelijke routebeschrijving. Ook de openingsuren worden hier vaak aan gelinkt.

Andere extensies

Het lijstje stopt hier echter nog niet. Zo is het ook mogelijk om volgende extensies te gaan toevoegen aan uw advertentie:

Applicatie extensie

De laatste jaren worden mobiele zoekopdrachten ook steeds meer gedaan. Om de gebruiker het dan ook zo makkelijk mogelijk te maken, werd dan ook de Google app-extensie geïntroduceerd. Dit zorgt ervoor dat men een downloadknop kan gaan linken aan de zoekadvertentie, om zo gebruik via mobiele applicaties te gaan stimuleren. Dit allemaal om uw website zo mobiel vriendelijk te maken.

Prijsextensie

Sinds 2016 is het ook mogelijk om prijsextensies te gaan toevoegen aan uw advertentie. Hier kunt u een selectie van uw producten en services gaan voorstellen met de prijzen op de advertentie.

Berichtextensies

Heeft uw bedrijf liever een tekstbericht dan een telefoontje? Dan is het toevoegen van een berichtextensie de ideale oplossing. Hier gaat men een knop gaan toevoegen op mobiele apparaten waarbij klanten direct kunnen contact opnemen via sms.

Bent u geïnteresseerd om te adverteren met Google Ads en om te werken met extensies? Neem dan zeker contact op met onze specialist dan helpen we u graag verder!