Met uw smartphone een snelle vraag aan Google stellen? Dankzij spraakherkenning en assistants raakt het steeds meer ingeburgerd in ons dagelijkse leven. Google blijft niet achter en lanceerde in april 2022 een update van hun mobiele zoekervaring met Multisearch.
Gebruik maken van beeld- en spraakherkenning
Met de opkomst van spraak- en beeldherkenning zetten we de voorbije jaren enkele grote stappen vooruit. Het is dan ook niet meer dan normaal dat bedrijven hierop inspelen. Zo ook Google. Met hun Google Lens-applicatie kunt u nu vlot QR-codes, labels … scannen en herkennen via uw smartphone. Maar het gaat veel verder dan dat. Zo gebruikt Google hun AI-technologie nu ook in de meeste foto-applicaties van Google.
Begin 2022 verfijnde Google het gebruik van de Google Lens-applicatie in zoekopdrachten, dat sindsdien de Google Image Search – waarbij u een foto kan uploaden in het zoekveld van Google – vervangt. Met die fotoherkenningstechnologie herkent Google Lens de inhoud van uw foto en toont het relevante zoekresultaten.
Google Multisearch combineert functies
Maar ook ons zoekgedrag verandert door de komst van spraak- en beeldherkenning. Google lanceerde daarom voor het eerst in lange tijd een grote update aan hun zoekfunctionaliteiten.
In de app van Google en Google Lens werd Multisearch geïntroduceerd: een combinatie van verschillende zoektypes waarbij ook de beeldherkenningstechnologie van Google Lens wordt gebruikt. Zo kunt u een foto nemen van een plant en via spraakherkenning vragen ‘Wanneer snoei ik deze plant?’. Of u neemt een foto van een leuk T-shirt en vraagt waar het te koop is en in welke kleuren.
Door de beeldherkenning van Google Lens in combinatie met spraak-of tekstuele zoekopdrachten kunt u veel sneller vinden wat u zoekt. Het maakt instant vraag-en-antwoord gemakkelijker en zal vooral het online shoppinggedrag sterk beïnvloeden.
Foto’s zijn van onmisbaar belang
Logische gevolgtrekking? Als u met uw website of product goed naar voor wil komen bij een Multisearch-zoekopdracht zijn afbeeldingen op uw website heel belangrijk. Zorg er dus voor dat uw website voldoende afbeeldingen bevat en dat de belangrijkste items op uw website ook visueel aan bod komen.
Nog beter wordt het als u een titel en alt-tags bij uw afbeeldingen plaatst. Daarmee geeft u tekstueel de inhoud weer van de foto, handig voor Google en andere zoekmachines. Het spreekt voor zich dat wat in die tekst staat van termen of keywoorden belangrijk is voor de vindbaarheid van uw website of product. Let er ook zeker op dat de foto’s op uw website van voldoende kwaliteit zijn. Want zo kan de AI-technologie van Google Lens uw afbeeldingen beter herkennen.
Nog even geduld
In België moeten we nog even wachten om Multisearch te kunnen gebruiken. Momenteel is de functie enkel beschikbaar in de VS, maar de uitrol naar andere landen zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten gebeuren. Het wordt in elk geval een grote stap vooruit voor ons zoek- en surfgedrag en het zal een impact hebben op hoe u uw webshop of website verder opbouwt.
Hulp nodig bij het kiezen en taggen van beelden op uw website? Onze digital experts kunnen helpen u graag verder.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)