Internetgigant Google bracht ondertussen al heel wat platformen en services op de markt die deel geworden zijn van onze dagelijkse routine. Ook bij het shoppen wordt er vaak beroep gedaan op ’s werelds populairste zoekmachine. Google heeft namelijk een handige functie die na het intikken van een zoekwoord niet alleen tekstuele zoekresultaten, afbeeldingen, video’s of nieuwsberichten toont, maar ook corresponderende producten laat zien onder ‘shopping’. Als u de verkoop van uw webshop wil boosten, doet u er goed aan om in die zoekresultaten te verschijnen. Hoe? Door Google Merchant Center te gebruiken.
Wat is Google Merchant Center?
Google Merchant Center is een op e-commerce en op detailhandel gerichte tool, die uw in-store en online productinventaris weergeeft in Google. Wanneer klanten zoeken op een bepaald woord, worden alle relevante producten getoond onder de tab ‘Shopping’.
Voor bedrijven is die winkelfunctie van Google heel waardevol. Enerzijds is de tool volledig gratis en anderzijds wordt de zoekfunctie dagelijks door miljoenen high-intent shoppers gebruikt. Door aanwezig te zijn op Google, bereikt u dus meteen heel wat – koopgrage – potentiële klanten.
Via Google Merchant Center kan u dus het organisch verkeer naar uw webshop een enorme boost geven én de verkoop van uw producten stimuleren. Naast gratis is de functie bovendien ook heel gebruiksvriendelijk. Eens u uw producten toegevoegd heeft aan uw live feed, zorgt Google er namelijk voor dat uw gegevens steeds geüpdatet worden.
Hoe zet ik een account op?
Maak eerst een account aan op Google Merchant Center. Dit kan gemakkelijk via uw bestaande Google Account. Als u nog geen Google Account heeft, kan u gemakkelijk een nieuw profiel aanmaken.
De eerste stap om producten toe te voegen, is het aanmaken van een automatische feed. Door deze live verbinding blijven uw gegevens in Google steeds up-to-date. Ook nieuwe producten hoeft u niet telkens toe te voegen. De meeste webshopplatformen – zoals bijvoorbeeld WooCommerce, Shopify … – zorgen automatisch voor een feed. Vraag zeker na bij uw websitebouwer of zo’n feed beschikbaar is.
Heeft u geen automatische feed? Dan kan u ook handmatig of via Google Spreadsheets producten toevoegen. Zorg er dan wel voor dat u deze documenten ook regelmatig bijwerkt. Eenmaal uw productfeed helemaal goed staat, kunt u alle gegevens van uw webshop terugvinden in Google Merchant Center.
Naast producten toevoegen is het ook noodzakelijk om mee te geven hoe de verzending verloopt. Zo moet u bepalen in welke landen u actief bent, wat de verzendingskosten bedragen en of er al dan niet extra belastingen zijn.
Belangrijk om hierbij te vermelden is dat de bestelling en betaling van de producten nog steeds via uw eigen webshop verloopt. Wanneer iemand een product aanklikt komt die persoon automatisch op de juiste pagina in uw webshop terecht. De verzending en btw-berekening gebeurt dus niet via Google, maar via de website. Verzendingskosten die je meegeeft in Google Merchant Center zijn dus louter informatief voor de eindgebruiker.
Nadat de producten en verzending zijn ingesteld – en alle gegevens zijn goedgekeurd door Google – staat uw shop online!
Betalend boosten via Shopping Ads
Naast een plekje in de organische resultaten van Google Shopping, kunt u uw producten ook betalend boosten via Google Ads Shopping campagnes. Met de Shoppingfunctie worden uw producten boven of naast de gewone zoekresultaten geplaatst. Afhankelijk van welke producten je adverteert, komen je producten zo meer in de verf te staan.
Om Shopping Ads op te zetten, dien je een koppeling te maken tussen Google Ads en Google Merchant Center. Eens die twee met elkaar verbonden zijn, zal Google Ads de producten en gegevens uit je Google Merchant account gebruiken om advertenties aan te maken. U kan gemakkelijk kiezen of u producten, categorieën of alle producten wil promoten. Ook hier worden de geadverteerde producten continue geüpdatet de live feed.
Een kijkje nemen bij de concurrenten
Een andere interessante mogelijkheid van Google Merchant Center, is dat u via dit platform meteen een kijkje kan nemen bij de concurrentie. Zo kan u niet alleen te weten komen hoe u het doet qua prijzen tegenover concurrenten, maar kan u ook zien welke producten momenteel heel populair zijn. Zo kan u filteren op bepaalde categorieën én ook op producten die momenteel populair zijn. Handig om op de hoogte te blijven van trends en koopgedrag!
Wilt u uw webshop en bijhorende website een upgrade geven? Neem dan contact op met Ine, zij zal u graag verder helpen!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)