Waarom zijn sommige bedrijven succesvol en andere niet? De grondbeginselen en waarden spelen hier een belangrijke rol. Bedrijven die erin slagen om waarde uit te dragen maken een emotionele connectie met (potentiële) klanten. Deze connectie resulteert in merkvoorkeur op korte termijn en merkentrouw op lange termijn.

Om het makkelijker te verwoorden, mensen kopen niet wat u doet, ze kopen waarom u het doet. Daarnaast kiezen teamleden voor een bedrijf met een sterk authentiek verhaal in plaats van een pure jobinvulling. Befaamde Tedtalker en schrijver van het boek ‘Find Your Why’ Sinek illustreert dit effect met de Golden Circle.

De ‘Golden Circle’ brengt op een eenvoudige manier in kaart waarom bepaalde bedrijven zich onderscheiden van anderen. Het model bestaat uit 3 cirkels die de termen wat, hoe en waarom vertegenwoordigen.

Golden Circle
De Golden Circle: wat, hoe en waarom.

Golden Circle: waarom

De ‘WHY’ illustreert de bestaansreden van een bedrijf/organisatie.
Wat is de drijfveer van uw bedrijf/organisatie? Waarom doen jullie wat jullie doen?
Puur ‘winst maken’ is geen voldoende reden. Er moet iets groter achter zitten, een doel waarnaar wordt gestreefd. Iets waar mensen in kunnen geloven.

Bijvoorbeeld

  • IKEA stelt: “onze missie is betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.”
    Dat is een boodschap waar mensen achter staan, een reden om voor IKEA te kiezen die beter is dan enkel een centje besparen.
  • De bestaansreden van Meunyckenhof luidt als volgt: “wij zorgen samen voor kwetsbare ouderen zodat ze elke dag hun geluk kunnen (her)beleven.”
  • Bol.com wil hun klanten blij maken.

Golden Circle: hoe

Hiermee wordt ‘het proces’ bedoeld. Dat betreft de handelingen die het bedrijf/organisatie moet stellen om de bestaansreden te kunnen realiseren. Bij ‘HOW’ wordt ingegaan op het onderscheidend vermogen of Unique Selling Proposition (USP). Waarom zijn wij anders dan andere? Wat doen wij anders dan andere?

Bijvoorbeeld

  • IKEA hanteert een productie en logistieke proces dat streeft naar efficiëntie en resulteert in continue prijsverlaging. Het is een bedrijfseigen proces en vormt het onderscheidend vermogen van Ikea, ze werken niet zoals veel andere bedrijven.
  • Positieve ingesteldheid, luisteren en organisatie zijn belangrijke kernwoorden bij de ‘HOW’ van Meunyckenhof.
  • De ‘HOW’ bij Bol.com is ‘Verbonden & Gemakkelijk’.

Golden Circle: wat

De ‘WHAT’ is het resultaat van de bedrijfsvoering. Onder het resultaat valt de vervulling van de behoeften van de doelgroep door middel van het aankopen/gebruiken van de goederen/diensten van het bedrijf.

Bijvoorbeeld

  • Functionele meubels met een mooi design voor een betaalbare prijs zijn het resultaat en eindproduct van Ikea. Dat resultaat wordt mogelijk gemaakt door het functioneel proces dat gedreven wordt vanuit een geloof dat ze betaalbaar wonen mogelijk willen maken voor iedereen.
  • Meunyckenhof biedt totaalzorg aan voor oudere bewoners.
  • Bol.com is een online warenhuis met een uitmuntende klantentevredenheid.

Ga zelf aan de slag!

Why workshop

Om een inspirerende boodschap naar buiten te brengen, wordt het best van binnen naar buiten gewerkt. Bedrijven die inspireren, bedrijven die op lange termijn vertrouwen en loyaliteit opeisen zijn bedrijven die de Golden Circle succesvol interpreteren. Deze bedrijven/organisaties starten bij de kern, de gouden cirkel. Ze beginnen bij de vraag ‘waarom’ en werken zich zo een weg naar buiten.

De meeste bedrijven/organisaties weten echter enkel wat ze doen, niet waarom ze het doen. Zij gebruiken de ‘outside in’ methode. Ze beginnen bij wat ze doen en proberen hun weg naar binnen te werken, vaak onsuccesvol. Een gemiste kans.

Hebt uw waardenpropositie al bepaald? comma, kan u hierin begeleiden met onze workshop ‘op zoek naar de grondbeginselen en waarden.’ Wist u dat we ook een workshop customer journey aanbieden?

Contacteer onze marketeers voor een kort overleg.