Sterke merken kunnen zo bekend worden dat hun merknaam verwatert. Hun merknaam wordt het synoniem van een volledige productgroep en verwerft een begripsmonopolie. De overheersing van de markt heeft een keerzijde. De merkwaarde daalt, want de exclusiviteit kreeg een ferme dreun.
Wist u bijvoorbeeld dat ‘Asperine’ een merknaam was van Bayer? Dat onze chocomelk afstamt van Chocomel, een merk dat oorspronkelijk geproduceerd werd door Nutricia? De Frisbee een wereldbekend merk is van Wham-O? Nylon een merk is van Dupont dat in 1938 gepatenteerd werd? Spa in Nederland een soortnaam werd voor water: Spa blauw, Spa rood? TomTom als ‘tomtom’ in het groene boekje staat als een generieke naam voor een navigatiesysteem?
Kent u nog merknamen die verwaterd zijn?
Laat het ons hieronder weten!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)