Bouwen aan een effectieve merkarchitectuur is essentieel voor de groei en het succes van bedrijven en organisaties. Hoe je dat best aanpakt hangt af van verschillende factoren, maar hou het in elk geval eenvoudig en duidelijk. In deze 5-delige reeks lees je alles over de voor- en nadelen van de meest voorkomende soorten merkarchitectuur, aangevuld met sprekende voorbeelden.
Het concept
Bij een ‘house of brands’-structuur is een hoofdmerk niet of in veel mindere mate aanwezig. Elk merk heeft een eigen identiteit en marketinginspanningen richten zich telkens op de afzonderlijke merken. Door de unieke, onafhankelijke positionering is er geen link tussen de verschillende merken. Die structuur vind je vaak bij bedrijven die meerdere merken in één productcategorie aanbieden. Die merken moet je voldoende van elkaar differentiëren om zo verschillende doelgroepen te kunnen aanspreken en er zeker van te zijn dat je je eigen producten niet beconcurreert.
Voordelen van house of brands-structuur
Met een house of brands-structuur kun je meerdere merken succesvol in dezelfde markt lanceren doordat elk merk op zichzelf staat. Zo kan je bedrijf diverse doelgroepen aanspreken met een uniek product of dienst op maat de klant en wek je de indruk van specialisatie. Je hoofdmerk of bedrijf zal ook minder reputatieschade lijden wanneer één merk ondermaats presteert want merk bouwt een eigen reputatie op.
Nadelen van een house of brands-structuur
Omdat de verschillende merken onderling niet verbonden zijn, moet je elk merk afzonderlijk in de markt zetten met een eigen naam, identiteit en boodschap. Je kunt slechts heel beperkt synergie en schaalvoordelen halen uit de verschillende activiteiten, wat resulteert in hoge marketinguitgaven.
Voorbeeld van een house of brands-structuur
Unilever werkt met een typerende house of brands-structuur. Ze verkopen meer dan 400 merken in heel diverse productcategorieën. Unilever is bijvoorbeeld actief in de markt van persoonlijke verzorging met merken als Dove, Rexona en Axe. Daarnaast heeft ook een sterke positie in de ijsjesmarkt met merken als Ben & Jerry’s en Magnum.
Weet jij welke merkarchitectuur het best aansluit op jouw doelstellingen? Kun je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met onze specialisten terzake: greetje@brandstrategists.be of maxim@brandstrategists.be.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)