Iedereen spreekt er tegenwoordig over. Op 25 mei 2018 treedt de GDPR-wet in werking. (General Data Protection Regulation). Deze wetgeving heeft veel te maken met uw e-mailmarketing database.

Als u binnen de EU e-mailadressen verzamelt en e-mails verzendt, dan moet u vanaf volgend jaar voldoen aan deze GDPR-wet.

Duidelijke toestemming

Om commerciële e-mails en nieuwsbrieven te versturen naar klanten en potentiële klanten hebt u een specifieke toestemming nodig (“opt-in”). Een vooraf aangevinkte ‘check box’ is ongeldig. Ook een ‘pop-up’ die niet duidelijk omschrijft waarvoor het e-mailadres zal gebruikt worden is een ongeldige toestemming.

Een uitzondering op de GDPR-wet is ‘direct marketing’. Wanneer u een mail verstuurt met directe marketing voor uw bedrijf, is dit te verantwoorden onder het ‘gerechtvaardigd belang’. Dit betekent dat u als u kunt bewijzen dat de persoon die de mail ontvangt voordeel heeft uit uw mail, bijvoorbeeld zodat hij/zij op de hoogte blijft van de laatste nieuwe ontwikkelingen binnen uw sector, dan hebt u geen expliciete toestemming nodig.

Een opt-in bij een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief is niet verplicht, maar kan zeker geen kwaad. Meer nog, een dubbel akkoord of verantwoording is zelfs aangeraden. Voorzie wel telkens de mogelijkheid om uit te schrijven.

Bestaande e-mailadressen

Wat moet u doen met al uw bestaande e-mailadressen? Als u niet kunt bewijzen dat zij ooit toestemming hebben verleend op een GDPR-conforme manier (bv. via opt-in), dan moet u ze in principe opnieuw contacten om een nieuwe toestemming te vragen. Zonder toestemming kunt u geen e-mails meer versturen.

Met de nieuwe privacy regels staat of valt alles met het bewijsmateriaal dat u kunt voorleggen. Hebt u geen bewijzen? Dan hebt u ook geen toestemming. Wanneer u toch e-mails verstuurt zonder de juiste toestemming en bewijzen, dan loopt u het risico op hoge boetes.

Kleine ‘mailing list’

Het aanleggen van een ‘mailing list’ en het versturen van e-mails zal een stuk moeilijker worden door de GDPR-wet. Bedrijven moeten heel wat zaken aanpassen, waar ongetwijfeld tijd en frustraties mee gepaard zullen gaan.

Dankzij de GDPR-wet zal de ‘mailing list’ van uw bedrijf heel wat waardevoller worden. De ‘mailing list’ zal enkel contacten bevatten die effectief geïnteresseerd zijn in uw e-mails. De ‘bounce rate’ zal aanzienlijk dalen.

Hebt u nog vragen rond de aanpassingen van e-mailmarketing door de GDPR-wet? Contacteer comma merkenmarketeers.