Het strategiebureau Synergie deed voor de zevende keer onderzoek naar de 40 meest inspirerende merken in Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd door 1992 Nederlandse consumenten en 1190 businessprofessionals.

Ikea is het meest inspirerende merk voor de consumenten dit jaar. Voor marketeers en businessprofessionals is dat TED.

Volgens het bureau Synergie zijn de kenmerken van de bedrijven die voorkomen in deze lijst bedrijven die flexibel werken, telkens vernieuwen en technologie gebruiken om de impact te vergroten.

Verschuivingen consumentenonderzoek

In het onderzoek van 2017 vindt een opvallende verschuiving plaats. Tony’s Chocolonely, de winnaar van 2016 valt met 5 procent aan inspiratiewaarde terug naar de 8e plaats. Andere grote dalers zijn WNF. Vorig jaar stonden ze op de 5e plaats, nu op nummer 29. Triodos Bank, Starbucks, Airbnb, Hema, Center Parcs en Landal verlaten de inspirerende 40.

Apple (3e) en Bol.com (4e) winnen tien plaatsen in de rangschikking. Ook Philips, Nike en BWM winnen in inspiratiewaarde en zijn de grootste stijgers in de lijst.

Marktplaats komt op de 19e plaats nieuw binnen in de top 40, alsook Ben & Jerry’s op de 21e plaats.

Marketeers en Businessprofessionals

Synergie: ‘Marketeers en businessprofessionals identificeren nieuwe en vernieuwende organisaties eerder dan consumenten, maar laten zich vervolgens meer inspireren door “bewijs” en “businesscase”. Consumenten kijken meer naar de doe- en daadkracht van organisaties: zetten zij hun visie ook om in waardevolle oplossingen.’

Marketeers en businessprofessionals oordelen dus helemaal anders over de merken. Zo valt Nespresso buiten de Inspirerende 40 voor consumenten, terwijl zij voor businessprofessionals juist 17 plaatsen terrein wint. De topdrie onder businessprofessionals wordt gevormd door TED, Tesla en Tony’s Chocolonely.

Nieuwkomers zijn Food2Smile, Rode Kruis, Unicef en NewHorizon.

DSM, Randstad, TomTom, Schiphol en managementbureau McKinsey vallen dit jaar buiten de ranking.

Benieuwd naar het volledige rapport? Bekijk hier het volledige verslag van het strategiebureau Synergie.