De Annual of Master in Media Awards, beter gekend als de AMMA Awards, hebben het doel marketing en communicatie te promoten door de beste resultaten inzake media-expertise van het land te bekronen. Ze behandelen vakgebieden rond onderzoek, mediaplanning en strategie, vernieuwingen van mediaruimte en het creatief omspringen met media. Vorige week vond de uitreiking plaats en wij presenteren u de winnaars!

Jury

AMMA ontstond in 2001 in Nederland om de professionaliteit van het vak ‘media’ zichtbaar te maken. In 2006 werden de eerste AMMA Awards in België georganiseerd. De jury wordt altijd samengesteld uit vakmensen vanuit verschillende segmenten en disciplines van de media- en communicatiesector.

De taak van de jury is om de Gouden, Zilveren en Bronzen award toe te reiken in tien categorieën. Deze tien categorieën kunt u ontdekken op de website van AMMA Awards.

De jury van dit jaar werd voorgezeten door Valérie Morfitis, Country Media Manager bij Unilever en ondervoorzitter Kris Coumans, Manager Digital CRM & RMC Region Europe nu Daimler AG.

De stemming tijdens de jurering is geheim. In geval van gelijkheid in het aantal stemmen laat de juryvoorzitter de jury opnieuw stemmen om uit te maken welke kandidaat de winnaar wordt. De finale jury wijst dan de winnaar aan met de juiste bekroning door 60 % van de punten toe te kennen.

Winnaars

De uitreiking vond dit jaar plaats op donderdag 4 mei. De prijs voor ‘Media Advertiser of the Year’ was weggelegd voor Miguel Aguza (Ikea). Hij haalde het van de andere genomineerden Jonas Braun (Lidl Belgium) en Lies Eeckman (Continental Foods).

‘Space’ is ‘Media Agency of the Year’. Andere genomineerde bureaus binnen deze categorie waren ‘Maxus’ en ‘Mindshare’. Ook ‘Medialaan’ ging met een prijs lopen, Het Vilvoordse mediahuis werd bekroond als ‘Media Saleshouse of the Year’. ‘JCDecaus’ en ‘Pebble Media’ behaalden een tweede en derde plaats.

Alle andere winnaars en genomineerden per categorie vindt u hieronder.

Media Agency of the year

Winnaar: Space

Genomineerden: Maxus en Mindshare

Media Saleshouse of the Year

Winnaar: Medialaan

Genomineerden: Pebble Media en JCDecaux

Best use of Interactive

Goud: Mindshare, These Days en Mazda

Zilver: Ogilvy, Social lab en Coca Cola

Brons: Mindshare en Axe

Innovation & Development of the Year

Goud: Spott App en Appiness

Zilver: SoPrism

Brons: Buzzify en JCDecaux

Best Media Strategy

Goud: Mindshare en Ola

Zilver: Maxus

Brons: PHD Media en Mora

Best use of Performance Marketing

Goud: E-lotto

Zilver: PHD Media, TBWA en Telenet

Brons: Scooore

Media Advertiser of the year

Winnaar: Miguel Aguza

Genomineerden: Jonas Braun en Lies Eeckman

Media Research of the Year

Goud: Mediahuis en Resilience Research

Zilver: RMB en MediaXperience

Brons: Medialaan en AD Impact Model

Best Creative Media Use

Goud: Darwin BBDO, PHD Media en Mora

Zilver: ZenithOptimedia en Mercedes

Brons: Space & Havas en Bruxelles Propreté

Best Use of Social & Content

Goud: PHD Media, TBWA en Telenet

Zilver: Euromillions

Brons: Space en Samsung

Media Personality Of The Year

Winnaar: Marc Vossen