2017 is nog maar pas begonnen en we richten onze pijlen alweer op social mediatrends die dit jaar zullen domineren. Het is het perfecte moment om vooruit te blikken op de ontwikkelingen die ons zullen bezighouden op vlak van social media en die wellicht in de loop van dit jaar bepalend zijn. Natuurlijk is en blijft het een voorspelling, maar een aantal trends kondigt zich inmiddels al zeer duidelijk aan.

Wat met Twitter?

Het valt niet te ontkennen: Twitter had in 2016 een zwaar jaar. Over de activiteit op het platform wordt flink getwijfeld en de financiële cijfers blijven tegenvallen. Er was even een opleving na het nieuws van een overname, maar het aandeel zakte onmiddellijk in toen bekend werd dat de kandidaten waren afgehaakt. Twitter lijkt te laat op gang te komen en de strijd te hebben verloren. Instagram en Snapchat hebben voor een groot deel de rol van Twitter overgenomen. Enkel bij het inspelen op ‘momentum’, zoals sportwedstrijden, nieuws (al dan niet lokaal) of wereldgebeurtenissen, speelt Twitter nog een belangrijke rol.

Videocontent

2016 was het jaar waarin videocontent doorbrak op social media. Dat hebt u vast wel zelf gemerkt door het feit dat kanalen zoals Facebook videocontent zeer actief pushen. Video wordt ook steeds vaker live, in plaats van volledig geregisseerd. Op alle grote spelers (Facebook, Instagram, Snapchat) duiken momenteel live video’s op, onder andere met 360-gradenbeeld. Ook live video kunt u straks vooraf al promoten en aankondigen bij een grote doelgroep.

Content is king

Vorig jaar was de gedachte vooral ‘less is more’. Minder content, maar wel van betere kwaliteit. Na jaren waarin erop social media door merken zoveel mogelijk werd gepost, kwam het besef dat u beter minder post, maar wel met betere kwaliteit. Kortom: het beschikbare budget verspreiden over minder content. Nu het belang van social media toeneemt, alsook de rol van social media-advertising, zien we in de praktijk dat merken toch vaker aan de slag gaan met ‘always on content’. Echter, wel met een veel hoger kwaliteitsgehalte dan voorheen. Posten om het posten doen ze niet meer.

Influencers?

2016 was het jaar van de influencers: Instagramkings en –queens, bloggers en vloggers kwamen uit alle hoeken tevoorschijn. Het was één grote hype. Veel influencers gingen te ver in hun commercialisering en verloren daarmee hun geloofwaardigheid. Uiteraard blijven influencers belangrijk en interessant voor bedrijven, maar de verwachting is wel dat de snel stijgende tarieven gaan afkoelen en er meer focus zal komen op niches en kwaliteit. De eerste voortekenen zijn er reeds en de prijzen beginnen al wat te dalen, onder meer door toenemende concurrentie tussen de online influencers.

Duur maar relevant bereik

Op social media kunt u kostenefficiënt een groot bereik halen. Daarnaast blijven de mogelijkheden om te segmenteren en targeten snel toenemen. Afgelopen jaar brak bijvoorbeeld Facebook retargeting door. Het gevolg van deze steeds gerichtere targeting, is dat de kosten voor het behalen van bereik toenemen. Met hetzelfde budget kunt u simpelweg nog minder mensen bereiken dan een jaar geleden. Maar, het bereik is wel veel relevanter dan voorheen.

Bring it on: battle tussen Instagram & Snapchat

De verwachte battle die zich al heeft aangekondigd zal in 2017 nog groter worden. Snapchat groeit momenteel erg snel, maar krijgt te maken met geduchte concurrentie. Instagram groeit enorm en lanceert nieuwe innovaties. Kan Snapchat bijblijven? Wat er gaat gebeuren in deze titanenstrijd, is lastig te bepalen, maar het is sowieso een compliment waard dat Snapchat zich kan meten met de giganten.

Het lijkt dus een jaar te worden waarin de professionalisering van social media verder zal zetten en waarin we als marketeers niet alleen meer tools tot onze beschikking krijgen, maar ook kunnen kiezen uit meer kanalen en marketingtoepassingen. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling. Wat denkt u? Wat zal de verrassing van 2017 worden? En missen we nog een belangrijke trend? Let us know!