User Onboarding is dé marketingterm van het moment. Maar wat houdt dit begrip juist in en wat kan het voor uw marketingstrategie en groei van uw bedrijf betekenen? comma, merkenmarketeers werpt z’n licht op deze trending term en stelt vast dat User Onboarding een razend belangrijk begrip is.

User Onboarding – wat?

Om het ‘straight-to-the-point’ samen te vatten: User Onboarding is het proces dat bijdraagt tot het succes dat een merk of organisatie boekt met een product of dienst.

User Onboarding is gericht op het converteren van geïnteresseerden naar klanten tot ze uiteindelijk trouwe klanten zijn. Het is hierbij erg belangrijk om in kaart te brengen wat uw potentiële klanten werkelijk interesseert, wat hen triggert of waar ze juist op afhaken.

Het doel van User Onboarding is ervoor te zorgen dat potentiële klanten de hoofdprincipes van het product of de service vatten. Met andere woorden: hen aantonen dat het product of de service hun leven op een positieve manier zal beïnvloeden. Als dit duidelijk gecommuniceerd kan worden voordat de gebruiker het voor de eerste keer aanwendt, hebt u een betere kans op tevreden klanten.

Het aanbieden van een gratis proefperiode is een goed voorbeeld van hoe u als merk of organisatie User Onboarding kan implementeren. Wanneer de persoon die het product of de service test, het nut en de mogelijkheden ervan inziet, kan dat triggeren om over te stappen van gebruiker naar klant.

Factoren die de User Onboarding experience beïnvloeden

Wat gebeurt er nadat iemand zich registreerde voor uw product of dienst? Spreken we dan van het ‘yes’-moment? Nee dus. We leven in een wereld waarin bijvoorbeeld heel veel gebruikers een app downloaden en maar één keer openen. Voordat u eindigt met een klant die het volledige potentieel van uw product of dienst inziet, zijn er voor de meeste bedrijven twee belangrijke mijlpalen die moeten gehaald worden:

-Het moment waarop gebruikers registreren
-Het moment waarop klanten hun eerste succes boeken met uw product of dienst

De churn rate

Een deel van uw gebruikers haakt dus af tussen die twee momenten. Maar waarom? Daar is het als merk of organisatie raden naar. Verdwalen ze in uw app? Begrijpen ze iets niet? Zien ze de waarde van uw product of dienst niet in?

Om de churn rate – die aangeeft hoeveel klanten uw producten in een bepaalde periode hebben verlaten – tot een minimum te beperken, is het belangrijk om als bedrijf of marketingafdeling de focus te leggen op het User Onboarding-verhaal. Met andere woorden: het proces om een eventuele klant zo snel mogelijk van punt A naar punt B te brengen. Deze transitie moet op een zo’n snel en gemakkelijk mogelijke manier gemaakt worden en opent de deur naar een langdurige samenwerking en klant-bedrijfrelatie.

User Onboarding in de praktijk: tips & tricks

De belangrijkste tip die we kunnen meegeven, is dat het cruciaal is om uw klant te kennen. Maak een profiel op van uw gemiddelde klant: plak er een leeftijd op, leg mogelijke interesses vast, bepaal de social tools die ze gebruiken, denk na over mogelijke hobby’s, diploma’s, gebruik en frequentie van digitale zaken, hun werkomgeving, gezin…

Meten is weten. Voorts is het ook belangrijk om het gedrag van uw klant in kaart te brengen. Meet via welke kanalen u de klanten kan aantrekken, hoeveel bezoekers de website bezoeken, hoelang ze op de website blijven, waar ze afhaken, welke vragen binnenkomen via het contactformulier… Dit komt neer op het uittekenen van hun customer journey.

Tenslotte kunt ook nieuwe content uitproberen. Doe aan A/B testing – marktonderzoek waarbij onderzocht wordt welke van twee mogelijkheden het meest efficiënt is – en optimaliseer zo uw User Onboarding. Op basis van alles wat u weet door uitvoerige metingen en analyses kunt u een conclusie opzetten en nieuwe content en topics gaan testen.