Om een betrokken consument te creëren is niet alleen de consument zelf bereiken belangrijk, ook het contact die de consument zelf legt met uw merk. Technologie heeft deze interactie tussen consument en merk helemaal getransformeerd. Twitter, live chat bots etc. via allerlei tools is er vandaag interactie mogelijk tussen de consument en merk en vice versa. Deze transformatie heeft bovendien een generation gap doen ontstaan tussen de jongere en oudere generaties.

Traditioneel contacteerden consumenten bedrijven vooral via e-mail. De oudere babyboom generatie (geboren 1945- 1955) maakt nog steeds primair gebruik van e-mail om bedrijven te contacteren. Millennials (geboren 1980 – 2000) gebruiken liever andere tools om met bedrijven te interageren. Uit Brits onderzoek blijkt dat millenials tot 20% minder geneigd zijn een bedrijf te contacteren via email dan baby boomers. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt ook da beide generaties het liefst gebruik maken van directe en snelle communicatiemiddelen zoals live chat om een bedrijf te contacteren. Het bewijs dat dit werkt zien we bij comma, merkenmarketeers bij verschillende van onze klanten waarvoor wij een live chat bot integreerden op de website.

Bovendien zorgen deze communicatietools ook voor de meeste brand loyalty. Via deze communicatiemiddelen kan op een persoonlijke manier geïnterageerd worden met de consument waardoor een lange termijn relatie kan opgebouwd worden. Ook na de aankoop moet uw als merk blijven inzetten op persoonlijk, kwalitatief contact met de klant.

Vooral live chat is een populair communicatiemiddel bij jongeren, dit in tegenstelling tot de oudere generaties. Live chat staat op een als belangrijkste communicatiemiddel bij de millennials, bij ouderen verkiest slechts 16% live chat. Telefonisch contact wordt dan vooral geprefereerd door ouderen. Verrassend genoeg is contact via sms het populairst bij dertigers die dubbel zo vaak sms aanduiden als communicatiemiddel aanduiden dan millenials.

Als bedrijf is het dus uitgesloten een algemene communicatiestrategie te hanteren voor al uw consumenten. Iedere generatie heeft andere voorkeuren en moet een ander communicatiemiddel ter beschikking hebben. De nieuwe mogelijkheden die de technologische veranderingen biedt zijn oneindig. Op deze manier kunnen nieuwe touchpoints gecreëerd worden die een persoonlijke ervaringen aanbieden met merkgetrouwheid als gevolg. Comma, merkenmarketeers biedt uw merk de mogelijkheid om deze persoonlijke ervaring aan te bieden door onze sociale media ondersteuning. Onder andere voor Chinoh, SBM en Axintor ontwikkelden wij een sociaal media plan.

Voor meer informatie raadpleeg zeker onze website. Onze webexperten helpen u ook graag bij het toevoegen van live chat functies aan uw website.