Reeds in de eerste maand na zijn publieke release trok ChatGPT al meer dan 1 miljoen gebruikers aan. Vandaag gebruiken naar schatting 100 miljoen mensen ChatGPT, waardoor het een van de snelst groeiende toepassingen in de geschiedenis is.  Maar wat doet deze tool nu eigenlijk en wat ben je er mee. Wel we vroegen het aan de expert in kwestie, namelijk ChatGPT zelf.

definitie van ChatGPT volgens ChatGPT

De kans dat je vandaag nog steeds niet over ChatGPT hebt gehoord is klein. Een puik staaltje Artificiële Intelligentie. Niet dat dat nieuw is maar zoals je hierboven ziet doet deze iets wat tot nu toe nooit was gelukt. Communiceren als een mens. Je gaat met de chatbot in gesprek en door je vragen te duiden, te herformuleren, er dieper op in te gaan. Krijg je uitgewerkte, gestructureerde antwoorden die je bijna integraal kan gebruiken bij bijvoorbeeld communicatie naar klanten of partners

Toepassingen

De mogelijkheden zijn eindeloos maar de volgende toepassingen zijn het interessantste vanuit een marketing perspectief

  • Gebruik ChatGPT om lijsten met content onderwerpen, artikelideeën of koppen voor uw marketingmateriaal te genereren. Zo krijgt je creatieve proces een vliegende start en voorkom je dat je met een lege pagina begint.
  • Verbeter uw SEO door trefwoordlijsten op te stellen of metabeschrijvingen te generen.
  • Vat artikelen of bestaand marketingmateriaal samen om onderzoekstijd gevoelig te verkorten.
  • Genereer sjablonen voor verschillende soorten content, zoals blogberichten, TikTok-video’s of e-mailscampagnes.

Best practices voor ChatGPT

  • Gebruik ChatGPT als inspiratie, als gesprekspartner over een onderwerp waar je zelf niet veel van af weet.
  • Vraag de tool om concrete zaken. Een lijstje met bulletpoints, een schema, samenvatting of vertaling.
  • Laat de AI schrijven uit het standpunt van een expert. Bijvoorbeeld als copywriter, accountant, bedrijfsleider of zelf als een komiek.
  • Train ChatGPT om betere resultaten te krijgen. Hoe meer je de tool traint, hoe beter het wordt in het beantwoorden van vragen en het verzamelen van informatie die aansluit bij jouw specifieke wensen.
  • Verfijn achteraf de output van ChatGPT. Neem zijn teksten niet zomaar over maar laat deze herwerken door een copywriter of andere branding expert om ervoor te zorgen dat de toon en messaging consistent is met je merkidentiteit.

Beperkingen

  • De kennis van Chat GPT is beperkt tot data beschikbaar tot 2021. In een later stadium zal dit waarschijnlijk wel nog geüpdatet worden.
  • ChatGPT neemt het niet altijd zo nauw met bronnen en vertelt soms dingen die later niet volledig blijken te kloppen.
  • De AI baseert zich op info beschikbaar online, maar die info is vaak gekleurd door de mening van de schrijver daarvan. Ook die positionering neemt de AI over in zijn antwoord.
  • De servers liggen vaak plat. ChatGPT is hot en daarvan raken de servers oververhit.

We hebben zeker het laatste nog niet gezien van ChatGPT maar in tussentijd is het verstandig om een menselijke expert onder de arm te nemen. Hiervoor kan je zeker bij comma terecht, contacteer ons voor meer informatie