De tijd dat een merk gewoon een merk was, is voorbij. Het vervult niet enkel functionele behoeftes meer. Het maakt deel uit van een complete identiteit. Een merk moet passen bij de persoonlijkheid van de klant.

Vroeger waren merken vooral een manier om onderscheid te maken tussen producten op functioneel vlak. Merk A was duur en kwaliteitsvol, terwijl merk B goedkoop en van mindere kwaliteit was, dat is toch wat veel mensen veronderstelden. Tegenwoordig gaan merken vaak veel verder dan puur het functionele aspect. Ze vervullen een bepaald beeld, een bepaalde identiteit. Om klanten aan te trekken is het belangrijk om de persoonlijkheid van uw merk te matchen aan uw doelgroep. Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar oprechte en authentieke producten.

Vier dimensies

Brand authenticity, de authenticiteit van uw merk, werd door vijf onderzoekers in kaart gebracht. Deze merkauthenticiteit bestaat uit vier dimensies.

  1. Continuïteit: Een belangrijk aspect van merkauthenticiteit is continuïteit. Merken die jarenlang hetzelfde blijven en een zekere geschiedenis hebben, zijn voorbeelden van authentieke merken. Ze zijn tijdloos en doorstaan trends en hypes. Enkele Belgische voorbeelden zijn Devos-Lemmens, Côte d’Or, Jules Destrooper en onze eigen klant Omer Vander Ghinste, die vorig jaar zijn 125-jarig bestaan mocht vieren.
  2. Geloofwaardigheid: Authentieke merken zijn merken die geloofwaardig zijn. Ze zijn eerlijk, transparant en doen wat ze beloven. Colruyt bijvoorbeeld belooft altijd de laagste prijzen en past ze onmiddellijk aan als een concurrent hetzelfde product goedkoper aanbiedt. Een ander voorbeeld hierbij is Flemish Tradition, een zetelproducent dat werkt van boom tot afwerking. Wat zij aanbieden is artisanale klasse en uitmuntend vakmanschap.
  3. Symbolen: Logo’s worden gebruikt om merken gemakkelijk te kunnen identificeren. Apple bijvoorbeeld, heeft ondertussen een cult logo dat iedereen meteen herkent en kan plaatsen. Een ander voorbeeld is het logo van hypotheek.winkel dat wij bij comma  hebben ontworpen. Dit logo is een gekend beeld doorheen de Vlaamse steden.
  4. Integriteit: Integriteit heeft te maken met het hebben van bepaalde waarden zoals eerlijkheid, respect, vitaliteit, etc. Deze merken worden door meer dan enkel het financiële aspect gedreven. Ze geven oprecht om het milieu, mensenrechten, de samenleving, etc. Voorbeelden zijn o.a. merken die een Fairtrade label dragen en goede doelen zoals Unicef en Kom op tegen kanker. Een voorbeeld van zo’n merk waarvoor comma een nieuwe website heeft gemaakt is Care India, een vrijwillige, kleinschalige Belgische vereniging die zich inzet voor de opvang van straatkinderen in Chennai, in het zuiden van India.

Merk authenticiteit

Op basis van deze elementen wordt de volgende definitie van brand authenticity opgesteld: ‘Merkauthenticiteit is de mate waarin een merk trouw is aan zichzelf en zijn afnemers; de mate waarin het gedreven wordt door zorg en verantwoordelijkheid; en de mate waarin het bijdraagt aan de persoonlijkheid van de klant.’

Naast deze vier dimensies zijn er ook een aantal andere elementen die de authenticiteit van het merk kunnen beïnvloeden, zoals een schandaal, communicatie, etc. Communicatie die de vier dimensies uitdraagt, kan de merkauthenticiteit sterk positief beïnvloeden.

Het is dus belangrijk om op de juiste manier te communiceren. Communication is key. Bij comma, merkenmarketeers hebben we een uitgebreide expertise op vlak van merkcommunicatie. Door de customer journey in kaart te brengen, komen we te weten wat uw doelpubliek belangrijk vindt. Voor o.a. onze partner Waveflex werkten wij een gepersonaliseerde communicatiestrategie uit aan de hand van de customer journey.

Meer informatie vindt u op onze website of bij een van onze communicatie-experts. Wij staan altijd open voor uw vragen! Stuur gerust een mailtje naar greetje@merkenmarketeers.be