Zoals u kon lezen in het blogartikel over het nieuwe Facebook algoritme, is het niet meer zo vanzelfsprekend om als bedrijf uw merk op Facebook te promoten. Het nieuwe algoritme verplicht bedrijven bijna om te adverteren als ze zichtbaar willen blijven in het nieuwsoverzicht. U kunt als bedrijf nog steeds gratis berichten posten op Facebook, maar de kans dat uw berichten in het nieuwsoverzicht van uw doelpubliek zullen verschijnen is veel kleiner. Adverteren op Facebook blijft dus de boodschap, maar u kunt als bedrijf ook kiezen voor een andere optie: Google Adwords.

Het verschil tussen Facebook & Adwords

Adwords adverteert op bepaalde zoektermen. Wanneer die zoekterm opgezocht wordt, zal uw advertentie verschijnen.

Hierbij kunt u specifiek de regio instellen waarop deze advertentie van toepassing is. U bereikt dus enkel mensen in een door uw gekozen regio, die op zoek zijn naar wat uw bedrijf aanbiedt.

Facebook gaat op een andere manier te werk: u kunt veel gerichter advertenties verspreiden. U kiest doelgericht wie uw advertentie te zien krijgt. Welk geslacht, welke locatie, leefstijdscategorie, interesses, taal, etc.

De advertentie wordt dan enkel getoond aan mensen die voldoen aan de aangegeven criteria. Welke strategie kiest u dan het best?

Doelgroep

Deze keuze hangt af van uw doelgroep. Er zijn drie verschillende doelgroepen:

  1. De eerste groep is er zich niet van bewust dat ze een probleem hebben.
  2. De tweede groep weet dat ze een probleem heeft, maar kent de oplossing niet.
  3. De laatste groep is zich bewust van het probleem, kent de oplossing en is actief op zoek naar het juiste aanbod.

Groepen 1 en 2 gaan dus niet op zoek naar een bepaalde oplossing, ze zijn zich er namelijk nog niet van bewust dat ze iets missen of weten niet wat ze moeten opzoeken. Google AdWords is in dit geval niet de beste keuze. Een Facebookadvertentie die op hun tijdslijn voorbij komt trekt de aandacht wel. Deze strategie pasten wij toe voor onze partner SBM. Zij bieden opleidingen aan waarvan sommige mensen niet weten dat ze bestaan. Via Facebook advertenties komen deze mensen toch in aanraking met de opleidingen.

Voor de derde groep is Adwords een betere keuze. Deze groep is heel gericht opzoek naar het juiste aanbod en gaat dan ook actief Google gebruiken om bepaalde informatie te verkrijgen. Uw advertentie zal hen dan ook bereiken op het juiste moment: namelijk wanneer ze naar uw producten of diensten op zoek zijn. Voor onze partner Chinoh maakten wij bijvoorbeeld enkel gebruik van AdWords campagnes.

Kostprijs

Aan beide strategieën hangt natuurlijk een kostenplaatje vast. Zowel Facebook als AdWords werkt met een cost per click systeem. U betaalt alleen wanneer er effectief op de advertentie geklikt wordt. Het verschil zit in de duurtijd van de campagnes: Facebook campagnes kunnen heel snel opgestart worden en kunnen zowel voor een korte als een lange periode lopen. Als u een korte termijn actie hebt, is dit een goede strategie en kan dit snel goede resultaten opleveren.

AdWords werkt wat trager en is minimum voor een periode van een maand, dit gebruikt u dus best alleen voor lange termijn campagnes. Bovendien neemt de zoektocht naar geschikte zoektermen vaak heel wat tijd in. Dit hoeft niet per se duur te zijn, ook met een beperkt budget kunt u aan de slag.

Interesse om zelf een AdWords of Facebook campagne op te starten? comma, merkenmarketeers helpt graag. We denken mee over wat de juiste keuze is: korte termijn of lange termijn, het doel van de campagne, welk soort advertentie, etc. We zetten een complete sociale media strategie voor uw merk uiteen. Neem contact op met onze specialisten en bezoek onze website voor meer info.