De traditionele mediamix breidt uit: audio is the next big thing

Nieuwsmerken experimenteren al langer met podcasts, maar nu beginnen ook bedrijven, reclamebureaus, culturele instelling en non-profitorganisaties belangstelling te tonen voor het vernieuwende medium. Waarom is audio plots ‘hot’? Simpel: met goede audio kan je mensen tegelijk informeren en emotioneren. Podcasts zijn daarom niet gewoon een hype, maar een blijver. 

Underrated

Audio is underrated. Het is een uitstekend medium om aan storytelling te doen, je kan er mensen mee informeren en tegelijk mee raken én je hebt de mogelijkheid om bepaalde onderwerpen in detail te behandelen. Hoezo zitten podcasts nog niet ingebakken in elke communicatiestrategie?

De doorbraak

In 2015 kende audio als medium een doorbraak, want podcasts werden plots ontdekt door het groter publiek. Dat was te danken aan een journalistieke onderzoekspodcast over moordzaken die de massa voor zich kon winnen. Vandaag de dag is de belangstelling voor podcasts alleen nog meer aan het vergroten en bewijs daarvan zien we bij heel wat bekende merken. Zo implementeren Reebok, eBay, Nike, Microsoft en GLM podcasts al een tijdje in hun communicatiestrategie. 

En zij zijn lang niet de enige die het (podcast)licht gezien hebben. In het buitenland zijn podcasts al langer een onderdeel van de communicatiestrategie van bedrijven en ook in België kunnen grote bedrijven niet langer wachten om op de kar te springen. Het voortouw werd genomen door EY, Agoria en SalesForce, maar ook Telenet, Belfius, Orange en binnenkort Deloitte zagen al snel in dat audio een krachtig, vernieuwend medium is.

Tell your story

Podcasts komen in alle vormen en maten: lange diepte-interviews, fictieverhalen, documentaires, series, wetenschappelijke podcasts, noem maar op. Er is voor elk wat wils en je kan dus zeker een format vinden of bedenken dat bij jou past.

Wanneer je zelf nog maar je eerste stappen in de podcastwereld zet, is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wil vertellen. Daarna rest er je nog te bepalen hoe je je verhaal wil vertellen en aan wie. Dit kan een uitdagende denkoefening zijn, maar in elk bedrijf, elke club en elke organisatie schuilt er ongetwijfeld een uniek podcastidee.

Podcast space

En dat is waar comma in het verhaal komt: we geloven sterk in podcasts en hebben daarom onze eigen podcastruimte met bijhorend opnamemateriaal. Daar laten we niet alleen onze eigen creativiteit los, we willen de ruimte ook openstellen voor andere (beginnende en ervaren) podcastmakers en -lovers. Als brand strategists zijn we een krak in merken uitbouwen en verhalen vertellen, dus ook bij het opzetten van een podcast kunnen wij ons strategisch en creatief denkvermogen inzetten en jouw merk of bedrijf naar the next level tillen. Ben je al lang geen groentje meer in de podcastwereld? Dan kan je onze podcastruimte zeker ook benutten. Vergeet alleen niet dat een goede podcast valt of staat met een goed gedefinieerde doelgroep, strategisch uitgedacht concept, originele insteek en krachtig verhaal.  

afbeelding van een simpele podcast recording

In a nutshell

Waarom wij geloven dat podcasts the next big thing zijn:

  • Een podcast beluisteren wordt vaak gedaan met een hoofdtelefoon wat zorgt voor een intensere beleving. 
  • Het is een moment voor jezelf en we geloven dat luisteren kan beschouwd worden als het nieuwe lezen. 
  • Voor veel mensen is het een deel geworden van hun dagelijkse routine. 
  • Met een podcast kan je snel een samenhangende community opbouwen, wat voor een merk tegenwoordig belangrijker is dan ooit.
  • Je bepaalt het format, het verhaal en de invulling van je podcast helemaal zelf. 
  • Podcasts zijn een erg dankbaar medium.
  • Een podcastmoment is een ‘slow moment’. Mensen nemen hun tijd, afleveringen worden volledig beluisterd, je bereikt je doelgroep en de boodschap komt aan.
  • Podcast zijn gewoon cool.

Wilt u ook graag op de podcastkar springen? Wij helpen u graag verder!