Wist u dat steeds minder mensen uw social media posts te zien krijgen? In 2010 bereikten uw berichten nog al uw volgers. In 2013 halveerde dit. Vandaag krijgt nog maar 2-7% van uw volgers uw posts te zien. Hierbij spreken we enkel over het organisch (lees ‘gratis’) bereik van uw bedrijfspagina. Betalende posts ontsnappen hier dus aan.
Wie of wat heeft deze dalende tendens nu eigenlijk in de hand? Algoritmes bepalen op basis van een aantal parameters wie van uw volgers welke post te zien krijgen. Door hierop in te spelen vergroot u uw kans op zichtbaarheid. Klinkt peanuts. In werkelijkheid is dit een harde noot om te kraken. De social media algoritmes veranderen namelijk voortdurend waardoor ze moeilijk te achterhalen zijn. Gaat u toch graag de uitdaging aan? Dan krijgt y alvast 5 kostbare tips om uw organisch bereik te optimaliseren.
Post persoonlijk over uw bedrijfspagina
Als bedrijf hebt u 3 manieren om content te delen op social media. Elk van die opties heeft impact op uw bereik. We zagen al dat posten op uw bedrijfspagina nog maar voor een bereik van 2-7% zorgt. Deelt u een post van die bedrijfspagina? Dan stijgt dat percentage naar 10-15%. Maar plukt u liefst de beste vruchten? Plaats dan een vermelding over uw bedrijfspagina op uw persoonlijke tijdlijn. Zo bereikt u tot maar liefst 50% van uw volgers.
Zet volop in op ambassadeurs
De ideale ambassadeurs? Uw medewerkers natuurlijk. Vraag ze om berichten van op de bedrijfspagina te delen met een korte omschrijving daarbij en verhoogt u het bereik tot 10-15%. Of beter nog: motiveer hen om op hun persoonlijke pagina te posten over het bedrijf. Zo krijgt ook 25-50% van hun netwerk uw posts te zien. Een serieuze boost van uw organisch bereik met andere woorden. Enkele tips om dit initiatief zeker te doen slagen:
- Laat uw ambassadeurs uw bedrijfspagina taggen
- Introduceer een relevante hashtag
- Engageer uw medewerkers met een beloningssysteem. Houd een scorebord bij. Wie op het einde van de maand de hoogste resultaten oplevert, krijgt een leuke attentie.
Boost uw engagement
Creëer interessante, relevante, disproportionele content. Uw volgers moeten het gevoel hebben dat u hen meer waarde geeft dan u van hen terug verwacht. Zo moedigt u hen aan om het bericht te liken, te delen, er op te reageren of zelfs een comment te plaatsen op hun persoonlijke pagina. Hoe boost u dit engagement op een eenvoudige manier? Stel vragen, post een wist-je-datje, doe een fill in the blank, repost een relevant bericht van één van uw volgers, organiseer een wedstrijd, geef een blik achter de schermen… Met andere woorden: Ga volop in interactie met uw volgers. Uw meest actieve connecties zullen uw berichten vaker te zien krijgen.
Post gevarieerde content
Wees creatief in uw posts. Zorg voor voldoende variatie, zowel naar vorm als naar inhoud. Het algoritme schenkt minder gewicht aan tekst zonder meer. Post dus bij voorkeur met een video, gif, foto of carrousel bij uw tekst.
Kies het juiste tijdstip
Elk social media kanaal heeft zijn meest interessante tijdstippen. U vindt uw ideale moment aan de hand van de statistieken per kanaal. Deze tonen wanneer de volgers van uw bedrijfspagina het vaakst actief zijn. Repost u een bericht op uw persoonlijke pagina? Doe dit dan op zaterdag of tijdens de werkweek ’s morgens vroeg, tijdens de middagpauze of ’s avonds laat. Leg uw resultaten naast elkaar en bekijk welk tijdstip voor u het beste werkt.
Hebt u ondersteuning of advies nodig over uw social media? Neem dan contact op met Kim!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)