Internationale campagnes zijn meestal afkomstig van de thuismarkt, waar het hoofdkantoor gevestigd is. Marketeers houden ervan om creatieve campagnes te lanceren op de wereldwijde markt.
Hoe kunt u nu controle houden en een wereldwijde campagne op tijd uitvoeren binnen het budget?Hieronder vermelden we de meest voorkomende fouten bij global marketing en enkele methodes die er voor zorgen dat global marketing wel een succes wordt.
Gebrek aan begrip en kennis
Global marketing brengt heeft heel wat communicatieve uitdagingen. Er zijn verschillende tijdzones, verschillende talen en culturele verschillen. Geweldige ideeën kunnen snel onbegrijpelijk worden zodra er geen rekening wordt gehouden met andere talen en cultuurverschillen.
Zorg voor een vroegtijdige samenwerking. Breng alle markten samen en gooi alle ideeën op tafel tot er een compromis gevonden is, waarin alle markten zich kunnen vinden.
Projectmanagement
Er zijn vaak heel wat onderzekerheden bij global marketing. Wie zijn project is dit? Wie rapporteert aan wie? Wie neemt de leiding?
Projectmanagement is vaak een probleem bij global markeing. Er moet heel wat geregeld worden en vaak is er een gebrek aan mensen om dit te laten uitvoeren. Zorg voor een duidelijke rolverdeling met correcte afspraken zowel voor de wereldwijde, regionale en lokale teams.
Gebrek aan controle
Globale marketing is vaak moeilijk te controleren. Communicatie rond planning en deadlines, raakt snel verloren bij de overdracht tussen lokale, regionale en wereldwijde markten. Het is een goed idee om gebruik te maken van een wereldwijde planningstool, op die manier kent iedereen de planning, de vooropgestelde doelen en de deadlines.
Budgetverwarring
Waar zit het budget? Is het budget gelijk verdeeld tussen lokaal en globaal, of heeft globaal of lokaal het volledige budget. Het antwoord op die eenvoudige vraag is de sleutel tot het begrip van waar veel mondiale projecten in moeilijkheden komen. Wees duidelijk bij wie het budget zit en zorg ervoor dat iedereen het plan begrijpt.
Technologie
Ook op vlak van technologie zijn er een hoop uitdagingen. Verschillende apparaten, browsers of zelfs internetsnelheden kunnen de wereldwijde marketingcampagnes een halt toeroepen.
Houd hier rekening mee van in het begin. Geluid is bijvoorbeeld zeer belangrijk. De juiste voice-over of spraakselectie moet aanslaan bij de verschillende markten. Als de spraakselectie ongevoelig is voor bepaalde markten, zal de campagne niet werken. Onderzoek daarom de lokale, regionale en wereldwijde markten in detail.
Denk vanaf het begin aan implementatie
Voor u onmiddellijk overgaat tot het uitvoeren van wereldwijde campagnes is het belangrijk om eerst na te denken over de implementatie ervan. Mislukte wereldwijde campagnes namen implementatie als bijzaak van hun project, terwijl dit de driver is van uw succes.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)