Het marketing- en technologielandschap evolueert voortdurend. Deze drie nieuwe technologieën zullen een steeds grotere rol gaan spelen.

WhatsApp Business

Dicht bij je klanten staan betekent in realiteit vaak regelmatig WhatsApp-berichtjes ontvangen en versturen. Het begint bij vluchtige zaken zoals een afspraak vastleggen of iets dubbelchecken, maar draait al snel uit op meer dan dat.

Omdat we de tool tegenwoordig al enige tijd gebruiken voor deze zakelijke functionaliteiten – waar het niet oorspronkelijk voor ontworpen is – kwam WhatsApp zelf met een oplossing: WhatsApp Business. Dit is de variant voor je bedrijf. Er bestaan 2 vormen hiervan: een app en een platform. De app is voor de kleine bedrijven die vaak nog persoonlijk contact hebben met hun klanten. Het platform is voor de grote-en middelgrote bedrijven die vaak vanuit de organisatie zelf communiceren.

Waarom is dit nu zo interessant om te gebruiken? Dankzij deze versie kan je een business profiel aanmaken voor het bedrijf zelf. Je klanten of prospecten kunnen het bedrijf zelf toevoegen en zo contact opnemen via het algemene profiel. Daarnaast zijn er ook nog tal van andere interessante functionaliteiten zoals het instellen van automatische antwoorden buiten de office hours, de mogelijkheid tot het verzenden van bestanden, orderbevestigingen, labelen van gesprekken, weergeven van het productaanbod, …

Voice search

Na de innovatie van de visual search waarbij je door middel van je camera zoekopdrachten kan uitvoeren met bijvoorbeeld de Google Lens, neemt nu ook de opmars van de voice search toe.

De voice search kan op basis van je stem op zoek gaan naar de beste resultaten. Stemherkenning is iets waar het laatste jaar al veel vooruitgang bij geboekt is, maar het stopt niet bij Alexa of Google Home. Met de integratie van artificiële intelligentie zijn er nog veel mogelijkheden om niet enkel inhoudelijk te begrijpen wat er verteld wordt maar ook de gesprekken in een gepaste context te kunnen plaatsen. Audio zal dus in 2024 nog meer aan belang winnen.

Hyperpersonalisatie

De grote hoeveelheden data die bedrijven al jarenlang verzamelen worden meer dan ooit ingezet om relevante gerichte advertenties te kunnen weergeven. Ondanks de verbanning van de third-party cookies vormt data van de gebruikers nog steeds de basis om digitale advertenties op te zetten.

Van eerste contact met een merk tot het overgaan in een aankoop, bedrijven moeten creatief blijven om in alle fasen van de customer journey op een unieke manier de aandacht van de potentiële klant te krijgen. Het personaliseren van content is voornamelijk mogelijk op de connected devices: van social media & streamingsplatformen tot tv’s en laptops, overal moet de boodschap relevant zijn. Denk maar aan de reclame die tevoorschijn komt wanneer je op pauze drukt, niet alle tv-kijkers krijgen hier dezelfde boodschap te zien. Een doordachte targetingstrategie vormt de basis voor een relevante gepersonaliseerde ervaring.

Is jouw bedrijf klaar voor de nieuwe trends die eraan komen?