De archetypen van Jung

Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk om zich met hen te identificeren. Ze trekken ze aan doordat hun verhaal, dromen en hoop dezelfde zijn. De brand archetypen van Jung zijn onmisbaar bij het bepalen van uw positionering en brand identity.

Er zijn zo van die mensen die altijd met nieuwe ideeën komen. Om jaloers van te worden toch… Waar halen ze het altijd? Maak kennis met het archetype ‘de innovator’.

Download Creator Identity Fiche

Is uw merk een innovator?

Innovators houden van schoonheid en kwaliteit, nemen een leidende rol in innovatie en inspireren. Ze bedenken nieuwe systemen, processen of producten. Gebruikt uw organisatie creativiteit en verbeelding om een product te ontwikkelen en problemen op te lossen? Ligt de focus op schoonheid en duurzaamheid? Misschien is de innovator dan het juiste merkarchetype voor uw organisatie. De klanten van innoverende merken kiezen niet voor goedkope massaproducten. Ze zoeken doorgaans producten die mooi zijn, duurzaam en van een hogere prijsklasse.

Waar komt u de innovator tegen?

Veel innovators zijn actief in de wereld van de kunst, design, technologie en marketing. Bekende voorbeelden zijn Elon Musk, de CEO van Tesla en Steve Jobs, medeoprichter en topman van Apple. Maar ook rocklegende David Bowie kan bestempeld worden als een innovator en inspirator. Een voorbeeld van enkele eeuwen geleden is Leonardo da Vinci, het ideaal van de homo universalis. Een genie dat zowel architect, filosoof, anatomist, uitvinder, ingenieur, natuurkundige, scheikundige, beeldhouwer, schrijver en schilder was.

Wie is de innovator?

Om als innovator door het leven te gaan moet u veel verbeeldingskracht hebben en out of the box kunnen denken. Hij of zij is in sommige gevallen eigenzinnig en onvoorspelbaar. Vrijheid van expressie en liefde voor esthetiek kenmerken de innovator ook. Als artiest, ondernemer, visionair of creator verwezenlijk uw dromen en visualiseer uw ideeën. U ziet potentie die anderen niet zien en biedt nieuwe perspectieven.

Voordelen

Dit archetype moedigt innovatie en schoonheid aan en gaat op zoek naar waardevolle oplossingen en nieuwe mogelijkheden. Doordat echte innovators niet conventioneel denken, kunnen hun ideeën die van anderen overstijgen. Ze kunnen vormgeven aan hun visie en creëren iets van blijvende waarde voor de maatschappij.   

Valkuilen

Perfectionisme kan een valkuil zijn voor de innovator. De zoektocht naar het perfecte idee kan té bepalend zijn waardoor andere dingen in het gedrang komen. Faalangst kan ook een negatieve rol spelen. Als de uitdaging weg is, vindt de innovator het moeilijk om vol te houden. Ook neemt hij of zij weleens te veel hooi op de vork. Te eigenwijze innovators komen soms over als zonderling.

Het merk als innovator

De kracht van dit merkarchetype is de visie waarbij een product of een service gerealiseerd wordt die in de ogen van de klant onmogelijk was. Daarbij is het creatieve proces van belang in combinatie met zelfexpressie, authenticiteit en esthetiek. De klant kan zijn eigen leven vormgeven dankzij dit product of deze service, op een eigen unieke manier. Voorbeelden van innoverende merken zijn Apple, Amazon, Lego en Tesla.

Case Tesla

Case Lego

Communicatiestrategie

Wilt u begeleiding rond brand identity en communicatiestijl?

Contacteer dan één van onze strategen.