Wat is krachtiger dan eender welke marketingactiviteit? That’s right! De invloed van anderen: vrienden, familie en zelfs vreemden. In een brand community komen klanten en prospecten samen om hun kennis te delen over een merk of een product. Dat kan resulteren in een groep merkambassadeurs die een stuk waardevoller kunnen zijn dan uw marketingactiviteiten. Maar een succesvolle brand community opstarten is niet simpel. Lees hier wat enkele van de belangrijkste kenmerken zijn!
#1 Verbinding tussen mensen
In een brand community draait het natuurlijk rond uw merk of product, maar dat is niet het belangrijkste. Het is wel de eerste ‘trigger’, maar hoe langer de community actief is, hoe meer er een relatie ontstaat tussen de leden. Het contact tussen mensen is dus zeker een even belangrijke factor. De community verbindt in de eerste plaats mensen met elkaar en dan pas ontstaat er ook een verbinding tussen die relatie en uw merk.
#2 Invloed
Invloed is natuurlijk belangrijk binnen een brand community, maar die invloed werkt in meerdere richtingen. De community heeft niet alleen een invloed op zijn leden, maar die leden beïnvloeden ook de werking van de community. Als u waarde toevoegt aan de community, zullen de leden hetzelfde terug doen. Dat betekent dat salesboodschappen niet zullen werken, enkel echt waardevolle content zal die wederkerigheid ten goede komen.
#3 Aandacht voor superfans
Binnen een brand community zijn natuurlijk niet alle fans even actief. Heel veel leden zullen de inhoud wel lezen, maar gaan zelf niets bijdragen aan de community. Een kleine groep doet af en toe wel een actieve bijdrage. Slechts 1% van de leden zijn echt actieve gebruikers. Zij produceren het meeste content binnen de community en kunnen echte merkambassadeurs worden, naar hen wordt namelijk geluisterd. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden en een relatie op te bouwen met die superfans. Betrek ze bij uw merk en vraag actief naar hun mening.
#4 Voldoening van behoeften
De bedoeling van een brand community is het opbouwen van loyalty. Dat doet u niet door de leden aan te zetten om iets te kopen. U gaat uw leden helpen om aan hun behoeftes te voldoen. Dat doet u door uw beloftes na te komen, door waarde toe te voegen aan de community en door uw leden te belonen voor hun betrokkenheid.
#5 Emotionele connectie
Brand communities draaien rond het opbouwen van relaties. En relaties zijn nu eenmaal gebouwd op emotionele connecties. Ook in een professionele context moet rekening gehouden worden met die emotie. Om zo’n emotionele connectie tot stand te brengen moet u regelmatig communiceren en interageren, maar ook gedeelde ervaringen dragen daar toe bij.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)