Influencer marketing is pakken ouder dan je misschien denkt. Tegenwoordig zit iedereen op social media en krijg je bijna dagelijks posts te zien met advertenties van influencers die je volgt. Maar hoe is influencer marketing eigenlijk ontstaan? Reis even terug met ons mee in de tijd, naar de achttiende eeuw!
Rond 1760 mocht Josiah Wedgwood het intussen wereldberoemde porselein leveren voor de toenmalige koningin Charlotte van Groot-Brittannië. Zij en haar man, Koning George III, waren grote fan van zijn creaties en ondersteunden de pottenbakker door hun koninklijke goedkeuring te geven. De eerste hofleverancier was geboren en Wedgwood maakte slim gebruik van die erkenning. Hij begon zichzelf te promoten als ‘Potter to Her Majesty’. Resultaat? Zijn merk kreeg steeds meer naamsbekendheid, dat stimuleerde de verkoop van al zijn producten en Wedgewood werd een hit, tot op de dag van vandaag.
De kracht van iconen in reclame
In de twintigste eeuw kreeg influencer marketing een nieuwe boost. In 1931 lanceerde Coca-Cola een van de grootste marketingcampagnes aller tijden. Santa Claus verscheen voor het eerst in een rood pak met een grote witte baard – een beeld dat sindsdien niet meer weg te denken valt. De rode kleur en warme uitstraling van Santa wekten emotie en vertrouwen op bij het publiek. Andere merken volgden. Denk aan de Marlboro Man, ‘Little Mikey’ van Quaker Oats of de typisch Vlaamse huisvrouw die Marie Thumas-conserven aanprees. Allemaal gezichten die vertrouwen moesten uitstralen en het merk tot leven brachten.
De opkomst van celebrity endorsements
In de jaren 80 ontstond een nieuwe trend in influencer marketing: bekende sterren spraken hun goedkeuring uit voor producten en oefenden dankzij hun grote fanbase een immense invloed uit op verkoopcijfers. Denk aan Michael Jordan, die destijds een contract tekende met Nike als ambassadeur en zijn eigen schoen, de succesvolle Air Jordan, lanceerde. Ook Pepsi maakte in die tijd naam met endorsers als het topmodel Cindy Crawford. Merken gingen dit soort samenwerking aan om meer zichtbaarheid en brand awareness te creëren. Toch werd die aanpak na een tijd minder efficiënt: omdat celebrities vaak in een totaal andere wereld, waren ze soms minder herkenbaar voor het grote publiek.
Volgende stap: reality tv
Merken zochten dus verder en namen nu ook reality-tv-sterren in aanmerking. Shows zoals Keeping up with the Kardashians en de Pfaffs werden gepositioneerd als het echte leven en trokken heel veel kijkers. Ze kwamen authentieker en meer ‘relatable’ over dan de eerder vernoemde celebrities. Heel wat reality-tv sterren wilden ook na hun tv-shows succesvol blijven en begrepen de kracht van social media. Daar kregen sommigen een enorm aantal volgers en dat bleef niet onopgemerkt.

Van beroemd naar bereikbaar op social media
Social media veranderde influencer marketing nogmaals. Je hoeft nu geen celebrity meer te zijn om invloed te hebben en dus een influencer te worden. Heel verschillende influencers bouwen hun bereik op dankzij hun authentieke content, interactie en betrokkenheid. Ze zijn actief op diverse platformen en spreken elk een heel eigen doelgroep aan. Als bedrijven en merken met hen samenwerken, kunnen ze veel gerichter werken en weten ze heel precies wie ze hiermee bereiken.
Het mag duidelijk wezen: influencer marketing evolueert constant. Bedrijven die dit goed begrijpen en opvolgen zullen er ook in de toekomst in blijven slagen om hun merk tot bij de juiste klant te brengen!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)