Het eindejaar is in zicht. Hoog tijd om even stil te staan bij de social media trends van 2018. Video is hot, Instagram blijft groeien en Twitter heeft het moeilijk. Adverteren wordt steeds belangrijker aangezien het organisch bereik daalt. Hieronder bespreken we de 5 algemene social media trends voor 2018.

Performance

Social media had als doel een relatie op te bouwen en fans te creëren op basis van organisch bereik. Organisch bereik wordt steeds minder getoond en het betalend bereik speelt een grotere rol. Het gaat er om dat u de juiste performance behaald. Wat is mijn betalend bereik? Hoeveel bedraagt mijn conversiebijdrage? Ook in 2018 zal deze trend verder gezet worden.

Video First

Video zit in een enorme opmars zoals we ook al vertelden in één van onze vorige blogs. Ook Facebook gaf onlangs aan te verwachten dat binnenkort 70 procent van alle content op haar platform video zal zijn. Merken moeten meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Video klinkt al snel duur en complex, terwijl het vooral gaat om het toevoegen van beweging aan uw content. Een leuke GIF of andere animaties zorgen ervoor dat uw video kan inzetten zonder dat er al te veel kosten bij gepaard gaan.

Mobiel

De wereld is mobiel, ook de revolutie van de sociale media is mobiel. Meer dan 80% van de tijd die we besteden op sociale media is mobiel. Elke campagne die u voert via sociale media moet ‘mobile friendly’ zijn. Hou rekening met het maken van een video of een beeld en zorg dat dit ook mooi oogt op een mobile device.

Livestreaming

Livestreaming was de doorbraak van het jaar 2017. Zowel de gebruiken als merken hebben livestreaming ontdekt. Denk bijvoorbeeld aan de Instagram stories. In 2018 zal deze trend alleen maar groeien.

Augmented reality is op komst

AR of augmented reality duikt massaal op. Denk maar aan de AR-filters en -effecten die netwerken zoals Snapchat gebruiken? Meer en meer merken zullen AR gebruiken om hun producten rechtstreeks in de huiskamer van hun doelgroep aan te brengen. Denk maar aan de IKEA app waarmee u uw huiskamer volledig kan inrichten met hun catalogus producten.

Social media blijft groeien. Er zullen elk jaar opnieuw verrassende trends bijkomen. Deze trends kunnen ervoor zorgen dat in 2018 bedrijven nog meer zullen inzetten op sociale media en hiervoor extra budget zullen voorzien.