Door de jaren heen verdwenen veel automerken genadeloos van de radar, voor een groot aantal definitief. Enkel automerken die echte vernieuwing bieden of sterk uitblinken in bepaalde features blijven bestaan in een markt van bikkelharde concurrentie. Toch loert een comeback om de hoek voor een kleine minderheid, een revival die aangewakkerd door een aanhoudende interesse in ‘verdwenen’ merken. Benieuwd waarom merken als Saab, DeLorean en Thunderbird maar ook nieuwe merken in het elektrisch gamma de automarkt vandaag kleur geven? We bekijken een aantal toppers!
Verdwenen automerken
Saab
Saab is één van ’s werelds meest innovatieve defensie- en veiligheidsbedrijven, dat in 1937 opstartte als vliegtuigbouwer voor de Zweedse luchtmacht. Maar de iconische wagens van de autotak verging het minder goed: in 2000 werd Saab Automobile overgekocht door General Motors, maar na een paar mislukte overnames is geen redding meer mogelijk en vraagt Saab Automobile in 2011 het faillissement aan. Toch blijven de wagens van Saab een geliefd merk bij veel mensen.
Door de iconische status van het automerk kocht NEVS, een Zweeds-Chinees consortium, in 2012 na het faillissement de rechten op de merknaam op, met de bedoeling er elektrische wagens onder te brengen. Helaas zorgen juridische geschillen en grote schulden ervoor dat het bedrijf in een winterslaap is terechtgekomen en lijkt een succesvolle terugkeer van de robuuste Saabs vooral een wensdroom van de vele fans.
DeLorean
DeLorean DMC-12 is misschien wel dé meest legendarische auto ooit gebouwd, zeker sinds de iconische en erg populaire filmreeks ‘Back To The Future’ waarin de auto sinds 1985 fungeerde als tijdsmachine.
De eerste DeLorean werd in 1981 geproduceerd, omdat de oprichter sportwagens met futuristische elementen wilde bouwen. Dat resulteerde in het model DMC-12, verwijzend naar de originele verkoopprijs van USD 12.000, die door de sterke vraag en het beperkt aanbod niet lang standhield. Slechts twee jaar en 9.350 auto’s later werd de productie in 1983 stopgezet, onder meer door een onterechte arrestatie van de oprichter John DeLorean.
Maar de nostalgie die het merk bij velen opriep deed lang hopen op een terugkeer. En dat gebeurde uiteindelijk ook in 2022: de DMC-12 vond zijn opvolger in de DeLorean Alpha 5. Het model is volledig elektrisch en sportief uitgerust. Ondanks de duidelijke designknipogen naar het oermodel gaat toch vooral om een moderne, nieuwe interpretatie. Bovendien bleek al snel dat de DeLorean Alpha 5 een stuk exclusiever wordt dan eerst gedacht: slechts 4.000 exemplaren worden op de markt gebracht.
Thunderbird
De Ford Thunderbird is een model met een lange geschiedenis. Het werd in 1955 geïntroduceerd om te concurreren met de Chevrolet Corvette. De eerste generatie, de Classic T-Bird, werd een sportieve luxewagen met futuristisch koetswerk. Verder inspelend op het grote succes ervan volgden daarna, gemiddeld om de 3 à 4 jaar, nieuwe generaties met klinkende namen als Bullet Bird, Flair Bird, Glamor Bird, Torino Bird en Aero Bird. De tiende generatie, de Super Bird, kende tegenvallende verkoopcijfers en de laatste Super Bird rolde van de band in 1997.
Toch bleef Ford nadenken over een nieuw model dat meer terugging naar de basis, zeker toen rond de eeuwwisseling veel automerken een retro-uitvoering van succesnummers uitbrachten, zoals de Volkwagen Beetle. Ook Ford surfte toen mee op die golf en het werd een waanzinnig succes. Met het cabriomodel won Ford Thunderbird in 2002 de Car Of The Year award van Motor Trend. Maar opnieuw kwam er in 2005 een einde aan de productie, nadat de verkoopcijfers jaar na jaar daalden. Maar autoliefhebbers blijven hopen en er wordt volop gespeculeerd, want in
2021 registreerde Ford de naam ‘Thunderbird’ opnieuw bij het Amerikaanse patenten- en merkenbureau. Ford bevestigtvoorlopig niets maar kenners vermoeden dat als het zou gebeuren, het wel om een elektrische cross-over variant zou gaan.
Vandaag
Als verdwenen automerken met een comeback komen, wordt de klassieke verbrandingsmotor in de nieuwe serie vaak vervangen door elektrische aandrijving. Dat doen automerken om in te spelen op huidige markttrends, consumentenvoorkeuren, regelgeving, technologische innovatie en strategische positionering. Het e-gamma wordt op de automarkt steeds omvangrijker. We gooien ons licht op
Tesla, Polestar en BYD: hoe positioneren die spelers zich en wat drijft hun succes aan?
Tesla
In 2023 werden in België 93.285 elektrische personenauto’s aangekocht. De bestverkopende? Tesla Model Y met 11.489 exemplaren. Tesla is een Amerikaans bedrijf dat in 2003 werd opgericht en waarvan het eerste model, de Tesla Roadster, in 2008 op de markt kwam. Daarna volgden Model S, een luxe sedan; Model X, een SUV; Model 3, een betaalbare sedan en Model Y, een compacte SUV. Tesla is dé pionier op het vlak van moderne elektrificatie en duurzame mobiliteit in de auto-industrie. Topman Elon Musk maakte het brede publiek bekend met het concept van elektrisch aangedreven wagens. Tesla’s verhaal omvat ook inspanningen op het gebied van zelfrijdende technologie en autonome voertuigen. Verder staat het bedrijf garant voor toegankelijke innovatie en beschikt het over een uitgebreid snellaadnetwerk.
Polestar
Naast Tesla is ook Polestar een sterke speler op markt van elektrische voertuigen. Polestar kan voortbouwen op de reputatie en expertise van moederbedrijven, Volvo Car Group en Greely Holding, die in 2017 hun krachten bundelden. Het bedrijf richt zich op het hogere segment van de markt en benadrukt design, prestaties en duurzaamheid. In vergelijking met Tesla richt Polestar zich op een meer beperkt productaanbod.
BYD
BYD bekleedt een unieke positie binnen de markt van elektrische voertuigen. Het Chinese bedrijf ontwikkelt zelf de batterijen voor hun eigen wagens. Omdat BYD voor die productiestap niet afhankelijk is van derden, kan het een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding bieden. In China bracht BYD een auto op de markt voor € 13.800 en het wil elektrische auto’s goedkoper kunnen aanbieden dan auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. BYD, of Build Your Dreams, is een stevige concurrent voor gevestigde waarden als Tesla, want het verkocht in het laatste kwartaal van 2023 aanzienlijk meer wagens. Europa bekijkt de komst van de Chinese speler ook argwanend want het vreest dat de lage prijzen de Europese markt verstoren. Het is echter dankzij de betaalbare modellen van BYD dat Europese consumenten misschien voor het eerst een elektrisch aangedreven auto in overweging nemen. Die evolutie verplicht Europese autoproducenten om hun kosten te drukken als ze geen marktaandeel willen verliezen.
Ondanks hun verschillende benaderingen, producten en marktposities delen Tesla, Polestar en BYD, een gemeenschappelijke visie op de toekomst van elektrische mobiliteit. Ook automerken die met een comeback komen van een nostalgisch model beseffen dat elektrificatie onvermijdelijk is en de toekomst van de auto-industrie vormt.
Benieuwd wat de toekomst brengt? Wij als brand- en merkenspecialisten zeker ook!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)