Alles om ons heen verandert razendsnel. Wat vandaag nieuw was, is morgen achterhaald en vraagt om optimalisatie. De toegenomen digitale interactie in ons dagelijks leven bracht een revolutie teweeg in de manier waarop mensen communiceren, zakendoen én winkelen. Zo ook in de boekensector, waar de fysieke boekenwinkels steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Maar welke factoren liggen hier aan de basis?

Toegenomen digitalisering

De groeiende populariteit van e-books en online boekhandels als BookSpot, voorheen ECI, of digitale marktplaatsen als Bol is de meest voor de hand liggende reden van de digitale leesshift. Maar wat zette die digitalisering, die vandaag onmisbaar is, in gang? Dat is uiteraard de technologische vooruitgang. De grotere online connectiviteit zorgt ervoor dat mensen makkelijk toegang hebben tot informatie en vlot met elkaar kunnen communiceren over een breed gamma aan digitale producten en diensten.

Organisatie van de online retailers

Grote online retailers als Amazon of Bol kunnen bieden al jaren een zeer enorm uitgebreid assortiment aanbieden en dat vaak tegen de laagst mogelijke prijzen. De Online platformen lokken lezers vaker met aantrekkelijke kokortingen, iets wat voor fysieke spelers vaak moeilijker haalbaar is. Bovendien zetten de meeste onlinespelers in op een snelle levering. Omdat Eén van de grootste redenen om toch nog in een fysieke boekenwinkel aan te kopen is dat “wachten op een boek niet nodig is, proberen ” daar niet van toepassing is, de eventuele wachtrij aan de kassa niet meegerekend. Onlonline retailers de proberen deze wawachtperiode, die eigen aan online kopen, is aan verkopen op afstand, tte beperken. En omdat Doordat bijvoorbeeld Amazon en Bol leverent vanuit distributiecentra kunnen an ze ook bepaalde operationele kosten drukken: ze hebben . Zo is er geen winkelpersoneel nodig om klanten in de winkel te bedienen of huren geen zijn de huurlasten voor winkelpanden beperkt tot die distributiecentra.

Veranderende consumentenvoorkeuren

De manier waarop boeken gekocht en gelezen wordt is onmiskenbaar veranderd. Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan het gemak van online winkelen boven een bezoek aan een fysieke winkel. Zo biedt de online winkelomgeving enkele handige tools die de belangrijkste informatie over jouw favoriete boek in één oogopslag verstrekken. Je vindt er bijvoorbeeld een korte samenvatting, het aantal pagina’s, ratings en reviews en je kunt er doorklikken naar boeken van dezelfde auteur. Ook maken AI-tools het mogelijk om gepersonaliseerde aanbevelingen op maat van de lezer te voorzien. Het huidige businessmodel van fysieke boekenwinkels is hier vandaag niet voor uitgerust.

Veranderende leescultuur

Naast traditionele boeken kunnen mensen zich nu ook informeren en wegdromen via podcasts en audioboeken. Jongere generaties zijn steeds minder geïnteresseerd in tekstuele content, ten voordele van audiovisuele prikkels. Die nieuwe (voor)lees- en luistervormen spelen hier perfect op in en bieden luisteraard een reeks voordelen.

Hoe kunnen fysieke boekenwinkels inspelen op de snel wijzigende realiteit?
Al die factoren zorgden de laatste jaren voor een moeilijkere levensvatbaarheid van fysieke boekenwinkels. Maar hoe blijf je als bedrijf relevant in een wereld die steeds meer digitaal georiënteerd is? Deze tips zijn het overwegen waard voor traditionele boekenwinkels:
Tip 1: integreer e-commerce. Is jouw bedrijf nog niet digitaal aanwezig, dan is het opzetten van een e-commerceplatform voor de online verkoop van je boeken en gerelateerde producten of diensten misschien het beste antwoord om met onlinespelers te concurreren.
Tip 2: optimaliseer de digitale ervaring. Ben je wel al digitaal te vinden, zorg er dan zeker voor dat je jouw klanten een gebruiksvriendelijke en goed ontworpen website of app biedt.
Tip 3: aligneer je verkoopkanalen. Zorg ervoor dat je online en offline kanalen een consistente ervaring bieden aan je klanten en werk dus aan een multichannel-strategie.
Tip 4: sta open voor innovatie. Probeer nieuwe technologieën uit. Zo kan datagedreven besluitvorming bijvoorbeeld betere klanteninzichten bijbrengen, zodat jij beter op de wensen en noden van je klanten kunt inspelen.
Tip 5: denk na over partnerships. Door samenwerkingen met onlinespelers krijg je ook toegang tot nieuwe markten en technologieën, kun je aftoetsen wat wel of niet zou werken en waar je zelf al dan niet mee aan de slag kunt.


Conclusie? Elke onderneming, ongeacht de sector, moet oog hebben voor verandering en blijvend inspelen op trends. Moeten? Ja, helaas is je businessmodel aanpassen niet geheel vrijblijvend. Wanneer je vastroest en blijft verder borduren op wat 20 jaar geleden werkte, dreig je weggeconcurreerd te worden en je omzet te zien krimpen. Precies waar ook fysieke boekenwinkels steeds vaker mee geconfronteerd worden.