Instagram voerde afgelopen weekend een opvallende update door: de afbeeldingen op de Instagram-grid zijn niet langer vierkant, maar rechthoekig. Waarom? Ze spelen hiermee duidelijk in op de populariteit van verticale content, steeds meer een must op sociale media. Ook hun reels werden aangepast. En er ligt nog meer op de plank bij Instagram! Blijf bij en lees verder.
Squares are so last year
Toen Instagram gelanceerd werd, focuste het heel sterk op het gebruik van vierkante fotootjes, een uniek kenmerk dat het platform echt wel onderscheidde van de rest. Maar tegenwoordig maken gebruikers vooral verticale foto’s en video’s. Volgens Instagram-baas Adam Mosseri werd het vierkante formaat daardoor steeds vaker een beperking, liet hij weten in een recente post. Nu de weergave aangepast werd naar een rechthoekig formaat komt alle content volledig tot zijn recht. Bye-bye, storend bijsnijden!
Maar natuurlijk is niet iedereen enthousiast over die verandering. Creators en merken die veel moeite staken in een strak uitgelijnde grid zien hun stijlvolle esthetiek nu verloren gaan. Denk daarbij aan langere beelden of de aanpak van hun feed-design. Gelukkig was Instagram de naysayers voor met een handige oplossing: je mag zelf beslissen wat je voorkeur wegdraagt en kunt de manier waarop je foto’s en video’s in je grid verschijnen handmatig aanpassen.
Langere Reels
Bovenop de gewijzigde grid voerde Instagram ook een opvallende update door voor Reels. Het bedrijf verlengde namelijk de maximale duur van een Reel van 90 seconden naar drie minuten. Dat geeft je aanzienlijk meer ruimte om langere en diepgaandere content te maken. Daarnaast kun je nu in een speciale tab zien welke Reels je vrienden liketen. Die functie, geïnspireerd door de vroegere ‘activiteit’-feed, bevordert een grotere interactie en gedeelde interesses onder vrienden. Doe er je voordeel mee!
En het is nog niet gedaan
Er staat nog een en ander op de planning. Instagram blijft duidelijk innoveren en prikkelt met een aantal interessante profielfuncties. Zo willen ze gebruikers nog meer controle geven over hun profielgrid. Hieronder een overzicht van wat je mag verwachten:
- Je hoogtepunten naar je grid verplaatsen: binnenkort kun je je Instagram Highlights direct op je profielgrid plaatsen. Dat biedt meer mogelijkheden om je belangrijkste content extra zichtbaar te maken.
- Je grid herschikken: naast het aanpassen van de positie van individuele foto’s kun je straks de hele volgorde van je grid herschikken. Zo krijg je carte blanche om de esthetiek van je profiel volledig naar eigen wens in te richten.
- Content exclusief aan je grid toevoegen: Instagram werkt aan een functie waarmee je foto’s rechtstreeks en uitsluitend aan je grid kunt toevoegen zonder dat ze op de tijdlijn terechtkomen. Ideaal voor content die je enkel zichtbaar wil maken op je profiel.
Al die mogelijke functies benadrukken dat Instagram haar gebruikers meer creatieve vrijheid en controle wil geven. Of je nu een creator, merk, of casual gebruiker bent, die tools maken het eenvoudiger om je profiel uniek en doelgericht in te richten. Let’s go!
Als je wat hulp wil om je merk blijvend goed te positioneren op socials, staan onze experts voor je klaar!
Wil jij alvast een spiekbriefje voor de huidige social media formaten? Wij helpen je opweg. Download hier.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)