Een nieuwe partnership, een ongelooflijke verwezenlijking, een innoverend product, een geweldige erkenning of award… Kortom, uw bedrijf heeft nieuws dat het dolgraag met de wereld wil delen. Liefst met zoveel mogelijk mensen, dus een persbericht is aan de orde. Maar hoe formuleert u uw nieuws het best? Op welke manier kunt u journalisten triggeren en teasen? comma, merkenmarketeers somt de do’s & don’ts voor het opstellen van het ideale persbericht op!
Hou in het achterhoofd dat u uw persberichten steeds op op dezelfde manier opstelt en opmaakt. Deze consequentie zorgt voor herkenbaarheid en duidelijkheid. Het is ook interessant om het logo van uw bedrijf in de bovenhoek te plaatsen. Zo ziet de journalist in één oogopslag van welk bedrijf het bericht afkomstig is.
We hebben een makkelijk en behapbaar stappenplan opgesteld om persberichten te schrijven. Als u dit volgt, zit u gebakken!
Stappenplan
- Wat is het nieuws?
Welke nieuwswaarde kunt u meegeven? Welke boodschap wilt u aan de pers bezorgen?
- Wat is de kernboodschap?
Noteer de kernboodschap in één zin. Dat is de kern van uw bericht en hetgeen de pers zeker moet onthouden.
- Naar welk soort pers wilt u dit bericht sturen?
Leg de doelgroep vast. Voor welk medium is dit nieuws interessant?
- Hou vast aan structuur en consistentie.
Stel persberichten steeds op dezelfde manier op. Dit zorgt voor overzicht en duidelijkheid. Hieronder ziet u hoe u best een persbericht opbouwt.- Titel / subtitel: pakkend en bijtend, prikkel de lezer.
- Datum & locatie: zo kan de journalist meteen de relevantie inschatten.
- Intro: hierin zit de kernboodschap verweven, moet in dus in één oogopslag duidelijk zijn.
- Broodtekst: hierin wordt de kernboodschap uitgerold en verduidelijkt (a.d.h.v. voorbeelden, situaties, cijfermateriaal, conclusies…).
- Over uw bedrijf: eindig steeds met beknopte info over uw bedrijf en een verwijzing naar uw website.
- Verwijzen naar contactpersoon: een naam, nummer en mailadres meegeven waarop journalisten meer info kunnen vragen.
- Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal.
Het bericht zal sneller gedeeld worden als er goede beelden bij zitten en de pers zelf geen beeld meer hoeft te zoeken.
- Schrijf een prikkelend begeleidend mailtje om de journalist te triggeren.
Schrijf de journalist zo mogelijk persoonlijk aan, verwoord kort de kernboodschap en enkele mogelijke insteken voor publicatie en verwijs – uiteraard – naar het persbericht in bijlage.
Tips
- Vermijd teveel verwijzingen naar uw bedrijf en goederen/diensten. Op deze manier wordt het bericht als promomateriaal ervaren en zal het minder snel gepubliceerd worden.
- Zorg voor een pakkende titel die meteen de aandacht vangt.
- Voorzie kwalitatief en passend beeldmateriaal dat prikkelt.
- Maak het bericht niet te lang (max. 1 A4). De journalist is vaak gehaast en moet meteen weten waarover het bericht gaat.
- Zorg voor correcte spelling en vermijd tik- en taalfouten. Deze doen uw nieuws teniet en verlagen de credibiliteit van het bericht.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)