Google Tag Manager als hulpmiddel om acties op uw website op te volgen in Google Analytics? Het stelt u in staat om te toveren. Want voortaan kunt een massa aan informatie verzamelen zoals u dat wilt. Let op: het gebruik hiervan is vooral weggelegd voor gevorderden.
Communicatiestrategie in klare taal
Wat is Google Tag Manager? Letterlijk zijn naam. Het verzamelt tags voor op uw website. Aangezien alles op één plaats verzameld wordt, is het makkelijk te managen. De code van de website wordt niet ‘vervuild’ met verschillende tags.
Hoe doet u dit? De Tag Manager, de communicatie tussen uw website (of app) en Google Analytics, hangt tags aan knoppen, links, video’s, formulieren, etc. Deze tags herkent Analytics dan en zo kan alles in detail opgevolgd worden.
U kunt hier niets van gegevens of resultaten bekijken aangezien dit enkel een manier is om gegevens door te geven aan de site of Analytics. Maar het is wel noodzakelijk om het proces te vergemakkelijken en zo uw communicatiestrategie in klare taal te kunnen gieten.
De voordelen van dashboarding
Waarom Google Tag manager gebruiken? Google Analytics schiet helaas tekort op vlak van conversies opvolgen. Daarbovenop kunt veel nauwgezetter de interactie van gebruikers op uw website opvolgen. Alleen maar voordelen dus!
Aan de slag om uw conversies beter op te volgen
Hoe dit nu precies werkt, leggen we uit aan de hand van een voorbeeld.
Bijvoorbeeld: Ik wil een klik op een contactbutton opvolgen.
Stap 1: In Google Tag Manager maakt u een gebeurtenis aan om door te geven aan Analytics. Dit bestaat uit:
- Variabele: welke actie onderneem ik? (voorbeeld: klikken)
- Trigger: waaraan herken ik mijn knop? (voorbeeld: tekst op de knop is ‘Contacteer ons’)
- Tag: hier bepaalt u welke informatie u wilt doorgeven aan Analytics (voorbeeld: deze knop noem ik ‘contactbutton-home’)
Stap 2: In Analytics vindt u dan onder gebeurtenissen ‘contactbutton home’, als erop geklikt wordt. Die gebeurtenissen kunt dan ook instellen als doel in Analytics als u dat wilt.
Marketing strategy
Wilt u graag zelf de voordelen van Google Tag Manager ondervinden? Contacteer dan onze expert.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)