Google Analytics is een belangrijk instrument om een beeld te krijgen van de prestaties van uw website. In de praktijk is het niet altijd simpel voor marketeers om concrete, relevante informatie uit Google Analytics te halen. Welke informatie relevant is en welke niet is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Waarop wilt u focussen? Met welk soort website hebben we te maken? Om jullie op weg te helpen, lijsten we enkele basistips op!
#1 Stel doelen in
Als u actiegerichte informatie uit Google Analytics wil halen moet u doelen instellen. Met een doel bedoelen we een activiteit die bezoekers voltooid hebben, een conversie dus. Het voltooien van deze doelen draagt bij aan het succes van uw bedrijf. Wat wilt u dat bezoekers doen? Voorbeelden van doelen kunnen zijn:
· het downloaden van een brochure
· het opvragen van een offerte
· het invullen van een contactformulier
· producten in het winkelmandje plaatsen
Door doelen in te stellen kunt u snel en duidelijk zien of de belangrijkste functies van uw website goed functioneren.
#2 Acquisitie
Het acquisitie overzicht in Google Analytics geeft u een duidelijk overzicht van waar uw bezoekers vandaan komen. Een ander interessant inzicht dat dit overzicht kan bieden is dat het ook aantoont waar uw bezoekers juist niet vandaan komen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat u actief bent op Facebook, maar er zijn geen of weinig bezoekers die via social media op uw website terechtkomen. Daaruit kunt u afleiden dat u uw aanwezigheid op Facebook misschien anders moet aanpakken.
#3 Meestbezochte pagina’s
Een andere functie die we bij comma, merkenmarketeers interessant vinden is het gedragsoverzicht. Daaruit kunt u afleiden wat de meestbezochte pagina’s van uw website zijn. Waarom is dat interessant? Pagina’s die populair zijn en veel bezoekers aantrekken zijn interessante pagina’s om uw belangrijkste informatie op te vermelden. Daarnaast kunt u op die pagina’s ook links leggen naar andere, minder populaire pagina’s. Op die manier kunt u ook naar die pagina’s meer bezoekers trekken.
#4 Bounce rate
We spreken van een bounce als een bezoeker slechts 1 pagina op uw website bekijkt en vervolgens meteen weer weggaat. Dat wordt vaak als een slechte zaak gezien, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Misschien was de informatie op die ene pagina voldoende voor die bezoeker. Misschien bracht hij/zij wel 10 minuten door op die ene pagina. Het probleem met bounces is dat u in Google Analytics niet zomaar kan meten hoeveel tijd de bezoeker doorbracht op uw site.
Als het succes van uw website afhangt van het aantal gebruikers die meer dan één pagina bekijken, is een hoog bouncepercentage wel negatief. Wat u dan eerst kan doen is uw bouncepercentage bekijken vanuit verschillende invalshoeken. U kunt starten met het bouncepercentage in uw doelgroepoverzicht en van daaruit kunt u dieper graven.
Zo moet u uiteindelijk te weten komen waar het precies misloopt, waarna u het probleem kan oplossen.
#5 Vergelijk
Een laatste tip die we willen meegeven is het vergelijken van uw gegevens over een bepaalde periode. Op die manier krijgt u een mooi overzicht van de evolutie die u maakt. Ook kunt u dezelfde maanden vergelijken doorheen verschillende jaren om een zicht te krijgen op seizoensgebonden situaties.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)