U hebt een bedrijf. U levert diverse diensten. U produceert verschillende producten. Welke identiteit geeft u ze? Allen onder dezelfde merknaam? Een compromis? Of ieder zijn eigen koers? Algemeen onderscheiden we vijf identiteitsstructuren.

Monolitische identiteit

De eerste wordt de monolitische identiteit genoemd. Alle producten en diensten hebben de identiteit van de onderneming. Één naam, één stijl. Dit is bijvoorbeeld de identiteitsstructuur van McDonalds.

Paraplu-identiteitidentiteitsstructuren

Een andere mogelijkheid is een dominante identiteit van de onderneming, gekoppeld aan ruimte voor een eigen identiteit van producten of diensten. Deze semi-monolitische of paraplu-identiteit vinden we bijvoorbeeld bij Delhaize. Er is een duidelijke overkoepelende identiteit, een tone of voice die herkenbaar is, maar met flexibiliteit voor de huismerken.

Afzender-identiteit

Een ander model is een identiteit die bestaat uit een hoofdmerk en een afzendmerk (endorser). Bij deze afzender-identiteit brengt de organisatie haar producten en/of diensten onder haar eigen naam naar buiten. Dochterondernemingen of divisies mogen onder deze naam opereren maar het is geen must. Denken we bijvoorbeeld aan de candy bars van Nestlé. Ze hebben ieder een eigen identiteit die gekoppeld is aan deze van de afzender, namelijk Nestlé.

Multibranded identiteit

De multibranded identiteit combineert gelijkwaardige hoofdmerken. Voorbeelden zijn Braun Oral-B, Compacq met Intel Inside etc.

Singlebranded identiteit

En last but not least is er ook de merken-identiteit of singlebranded. Ieder merk heeft een eigen, autonome identiteit die op geen enkele manier naar de identiteit van andere merken of de identiteit van de organisatie refereert. Doritos (Pepsico), Becel (Unilever), Fanta (Coca-Cola) zijn voorbeelden van merken met een singlebranded identiteit.

Uw merk ook de correcte positie en identiteit geven?

Stuur een mailtje naar greetje@merkenmarketeers.be en kom bij ons vrijblijvend op de koffie.