GEO, AEO, AIO, LLMO, het klinkt als de line-up van een technofestival gesponsord door AI. Maar eigenlijk is en blijft de enige headliner klassieke SEO. En dat betekent gewoon goede content, een duidelijke structuur en betrouwbare bronnen. Precies de principes waar alle SEO-goeroes al jaren bij zweren om hoog te scoren in zoekresultaten. Dus waarom zou het nu anders moeten? Comma geeft raad!
Even herhalen
- SEO of Search Engine Optimization = zorgen dat je site vindbaar is in zoekmachines
- GEO of Generative Engine Optimization = zorgen dat je site ook vindbaar is in AI-gegeneerde resultaten zoals in ChatGPT
- AIO / AEO / LLMO of AI Optimization / Answer Engine Optimization / Large Language Models Optimization = hippe termen voor wat je vandaag sowieso al moet doen, met name het optimaliseren voor je content voor AI-modellen
Hoe werken conversationele AI-bots zoals ChatGPT?
Bots zoals ChatGPT bekijken jouw prompt of zoekvraag en gaan die intern herschrijven in verschillende vormen om zo het meest relevante antwoord te vinden. Het bekijkt dus niet alleen je keywords, maar ook de intentie en semantiek van de aanvrager.
Bovendien hebben AI-modellen een boontje voor merken en experts die ze vaak tegenkomen. Hoe vaker je online genoemd wordt (op sociale media of blogs bijvoorbeeld), hoe groter de kans dat AI jouw naam gaat linken aan een bepaald topic.
AI leest ook niet zoals wij dat doen en werkt niet volgens zoekresultaten maar wel samengevoegde antwoorden. Daarbij spelen persoonlijke verhalen, unieke inzichten en goed gestructureerde informatie een belangrijke rol.
SEO, nog altijd de basis
Maar alles begint met SEO: als die niet op orde staat, komt AI ook niet bij je aankloppen Traditionele SEO zorgt ervoor dat zoekmachines én AI je vinden, snappen en vertrouwen als een autoriteit in jouw domein en topics. Investeer dus zeker in de onderstaande puntjes of jouw content krijgt nooit het daglicht te zien in de oneindige lijsten zoekresultaten. Niet in Google, Bing en anderen en al helemaal niet in ChatGPT. AI-modellen lezen immers het internet en GEO is hot … tenminste als je hiermee rekening houdt:
- Schrijf goede content vanuit je eigen kennis of expertise.
- Verwerk een duidelijke structuur in je content.
- Vermeld alle andere, betrouwbare bronnen.
- Zorg voor een technisch gezonde site.
De boodschap is duidelijk: zorg voor een doeltreffende SEO en automatisch scoort jouw product of dienst beter in AI-bots zoals ChatGPT.

Waarom zou ik aan GEO moeten doen?
In oktober 2024 gebeurde meer dan 83% van alle zoekopdrachten via Google terwijl ChatGPT ongeveer 4% van het zoekvolume inpikte. Dat lijkt peanuts, toch? Maar ondertussen krijgt ChatGPT al meer dan 1 miljard query’s per dag. Vooral jongere doelgroepen (zoals Gen Z en millennials) zetten AI in om sneller, gerichter en ‘slimmer’ te zoeken. Dus ook al is er nu nog geen sprake van een revolutionaire shift in zoekgedrag, ga jij wachten tot AI mainstream wordt? Goed inzetten op SEO is de boodschap om zichtbaar te worden in de al miljarden bestaande AI-antwoorden. Dit is hét moment om voorsprong te pakken op je concullega’s.
Hoe maak ik mijn SEO AI-proof?
Zo zorg je ervoor dat ook AI-bots zoals ChatGPT of Google AI Overview jouw content oppikken:
- Schrijf als een échte mens en vermijd teveel keywords en robotachtige zinnen.
- Maak gebruik van headings (H1, H2, H3 …), bullets en tabellen.
- Gebruik code om je data duidelijk te structureren (Schema Markup wordt je bestie).
- Schrijf content op betrouwbare platformen (zoals Wikipedia, blogs …)
- Zorg dat je vermeldingen en links krijgt vanuit andere sites (zoals backlinks, top 10-lijstjes …)
- Denk in termen van mogelijke vragen die mensen zouden kunnen stellen (‘Wat betekent [onderwerp naar keuze]), beantwoord ze en schep de juiste context. Doe dat altijd persoonlijk, helder en specifiek.
Zoals je zelf kunt zien, dit zijn geen vreemde trucjes. GEO betreft vooral een stevige SEO-aanpak, toegepast op nieuwe types van zoekmachine. Je zorgt ervoor dat je niet alleen vindbaar bent voor Google, maar ook voor Chat GPT, Perplexity, Gemini, Claude en zoveel andere. SEO is je basisticket naar succes, GEO jouw fast lane naar de toekomst!
Onzeker of je goed bezig bent?
Bespreek dan eens hoe jij jouw content futureproof maakt voor AI met onze comma-experts!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)