Het doel van SEO of zoekmachineoptimalisatie is om de website van uw merk of onderneming zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van een zoekmachine te plaatsen. Aan de hand van SEO analyse kunt u de zoektermen die het meest opgezocht worden in verband met uw merk blootleggen. Door deze keywords en zoektermen toe te voegen aan uw website zorgt u ervoor dat uw website hoog in de zoekresultaten terug te vinden is. Op deze manier kunt u kliks generen die op hun beurt de verkoop moeten verhogen. Maar niet alleen de verkoop van uw producten en diensten kan gestimuleerd worden met SEO, ook uw merk zelf heeft baat bij SEO.
Maar hoe gaat u concreet te werk? Google biedt een zoekwoordplanner waar u bepaalde zoektermen kan opzoeken en zien hoeveel ze opgezocht worden. Ook relevante zoektermen worden getoond. Deze zoekwoordplanner kan volledig gepersonaliseerd worden door een regio, taal en periode toe te voegen.
Laten we als voorbeeld de zoekterm ‘groothandel geschenkverpakking’ nemen. We zijn enkel geïnteresseerd in België en het Nederlandse gedeelte. Als periode duiden we de afgelopen twaalf maand aan.
We kunnen zien dat ‘groothandel geschenkverpakkingen’ gemiddeld 20 keer per maand wordt opgezocht. De gelijkaardige zoekterm verpakkingsmateriaal wordt dan weer 1000 keer per maand opgezocht. Een groot verschil. Hier houdt u dus best rekening mee bij het opstellen van uw website.
Merkbereik
Naast het verhogen van de verkoop biedt SEO ook heel wat voordelen op het gebied van branding. Als uw website telkens hoog in de zoekresultaten verschijnt is de kans groot dat een groot publiek meerdere keren met uw merk geconfronteerd wordt. Vaak zijn dit consumenten die ervoor nog niet van uw merk gehoord hadden. Via SEO kunt u dus het bereik van uw merk vergroten. We nemen opnieuw het voorbeeld van groothandel geschenkverpakkingen. Iemand die op zoek is naar een geschenkverpakking in de groothandel zal zoeken op ‘groothandel geschenkverpakkingen’. De website van onze partner Chinoh bevat heel wat verwijzingen naar ‘groothandel geschenkverpakkingen’. De kans is dus groot dat iemand die Chinoh niet kent toch bij Chinoh zal terecht komen vanwege het toevoegen van ‘groothandel geschenkverpakkingen’ als keyword aan de website.
De concurrentie met andere merken blijft echter groot, zoveel mogelijk relevante keywords toevoegen is dus de boodschap.
Zoals gezegd kunt u in de zoekwoordplanner ook de regio en taal gaan specifiëren. Dit laat toe een heel specifieke doelgroep te gaan targetten. Bijvoorbeeld enkel Nederlandstalige mensen die in West-Vlaanderen wonen en die geïnteresseerd zijn in een bedrijfsopleiding. Op deze manier kunt dus het publiek die u bereikt heel nauwgezet specifiëren.
Merkbeeld
Ook zoektermen met een merk kunnen gebruikt worden om uw merk te versterken. Wanneer een consument op zoek is naar een specifieke merkgerelateerde zoekterm zal de link naar het merk bovenaan verschijnen, op deze manier wordt heel wat relevant websiteverkeer gegenereerd wat leidt tot hoge verkoopconversiecijfers. We gebruiken opnieuw het voorbeeld van Chinoh en de groothandel geschenkverpakkingen.
De aanwezigheid van uw merk in de zoekresultaten zorgt ook voor hogere credibiliteit. Een prominente aanwezigheid in de zoekresultaten creëert vertrouwen bij de consument waardoor uw credibiliteit zal verhoogt worden. Daarnaast biedt het ook een competitief voordeel, want als uw merk in de spotlights staat worden de spotlights van een concurrerend merk verhinderd.
Kortom uw website SEO-matig aanpassen biedt alleen maar voordelen. comma merkenmarketeers kan uw in deze reis bijstaan door advies te bieden of te zorgen voor een volledig nieuwe, SEO-matig aangepaste website. Neem zeker een kijkje op de website om onze cases te bekijken
Contacteer zeker een van onze specialisten indien u nog meer vragen hebt!
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related Posts
16 juni 2022
Googles nieuwe Performance Max Campagnes: the best of all worlds
Dit jaar werd een nieuw campagnetype in Google Ads gelanceerd: Performance Max. Deze nieuwe campagnevorm belooft om de resultaten van campagnes te maximaliseren, aan de hand van machine learning en automatisering. De release van deze nieuwe campagnevorm genereerde alvast heel wat buzz. Zo werd de releasedatum zelfs naar voor geschoven omdat de resultaten van testcampagnes stuk voor stuk uitstekend waren. Maar wat zijn die Performance Max campagnes precies en werken ze echt zo goed?
9 juni 2022
Google Merchant Center: een gratis boost voor uw webshop
Internetgigant Google bracht ondertussen al heel wat platformen en services op de markt die deel geworden zijn van onze dagelijkse routine. Ook bij het shoppen wordt er vaak beroep gedaan op ’s werelds populairste zoekmachine. Google heeft namelijk een handige functie die na het intikken van een zoekwoord niet alleen tekstuele zoekresultaten, afbeeldingen, video’s of nieuwsberichten toont, maar ook corresponderende producten laat zien onder ‘shopping’. Als u de verkoop van uw webshop wil boosten, doet u er goed aan om in die zoekresultaten te verschijnen. Hoe? Door Google Merchant Center te gebruiken.
1 juni 2022
Breng een webpagina tot leven met micro-interacties
Het hebben van een functionele website is een vereiste om geloofwaardig over te komen als bedrijf. Als consument is het namelijk een gewoonte geworden om meteen te surfen naar de website van een bepaald product, dienst of bedrijf. Zeker als we bepaalde zaken met elkaar willen vergelijken, kan een aantrekkelijke website het verschil maken. Om de aandacht van een websitebezoeker op een originele manier vast te houden, kan u gebruik maken van micro-animaties. Zegt de term u weinig? Wij leggen het even voor u uit.