Bouwen aan een effectieve merkarchitectuur is essentieel voor de groei en het succes van bedrijven en organisaties. Hoe je dat best aanpakt hangt af van verschillende factoren, maar hou het in elk geval eenvoudig en duidelijk. In deze 5-delige reeks lees je alles over de voor- en nadelen van de meest voorkomende soorten merkarchitectuur, aangevuld met sprekende voorbeelden.

Het concept

Een sub-brand is een merk met een eigen identiteit en positionering in de markt maar dat tegelijk nauw verbonden blijft met het overkoepelend merk. Het hoofdmerk blijft het belangrijkste element, maar andere associaties kunnen toegevoegd worden. Zo kan je bedrijf een nieuw marktsegment aanspreken dat waarde hecht aan andere aspecten van jouw product. Alle hieronder vallende submerken bezitten eenzelfde huisstijl waaraan voor elk submerk een kleine variatie wordt aangebracht.

Voordelen van sub-brands

Omdat je de link met het hoofdmerk behoudt, speelt de herkenbaarheid van de sub-brands in je voordeel. Het merkimago van je hoofdmerk wordt overgedragen op je sub-brands en verhoogt zo hun geloofwaardigheid en naamsbekendheid. De sterktes, waarden en algemene boodschap van je overkoepelend merk worden ook gekoppeld aan de verschillende sub-brands. Werken met sub-brands geeft je de vrijheid om een nieuw merk te lanceren en nieuwe markten te verkennen zonder dat dit al te veel risico inhoudt voor het hoofdmerk.

Nadelen van sub-brands

Het belangrijkste nadeel van sub-brands is dat de link met het hoofdmerk het moeilijk maakt om een divers productassortiment uit te bouwen. Het hoofdmerk bezit bepaalde waarden en associaties die de nieuwe merken automatisch overnemen. Daardoor zijn bedrijven met sub-brands vaak beperkt tot het aanbieden van producten en diensten binnen één productcategorie.

Voorbeeld van sub-brands

Toyota Motor Corporation past de strategie van sub-brands toe om verschillende marktsegmenten te bedienen. Zo richt het hoofdmerk Toyota zich op een brede doelgroep via hun compacte en betaalbare auto’s terwijl Lexus, hun luxemerk, met geavanceerde technologieën en hoogwaardige materialen werkt. Om een wereldwijde sterke speler in de auto-industrie te blijven, richt het submerk Lexus zich op het high-end segment van de markt terwijl Toyota zich richt op het massasegment.

Weet jij welke merkarchitectuur het best aansluit op jouw doelstellingen? Kun je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met onze specialisten terzake: greetje@brandstrategists.be of maxim@brandstrategists.be.