Bouwen aan een effectieve merkarchitectuur is essentieel voor de groei en het succes van bedrijven en organisaties. Hoe je dat best aanpakt hangt af van verschillende factoren, maar hou het in elk geval eenvoudig en duidelijk. In deze 5-delige reeks lees je alles over de voor- en nadelen van de meest voorkomende soorten merkarchitectuur, aangevuld met sprekende voorbeelden.
Het concept
Een hybride merkarchitectuur tot slot houdt een combinatie van verschillende modellen in. Vaak gaat het om een samengestelde bedrijfsstructuur van een branded house-structuur én een house of brands-structuur. Er is zowel sprake van één overkoepelend merk als van merkextensies die onder dat overkoepelend merk bestaan. Het hybride systeem is typerend voor heel grote bedrijven die geleidelijk hun portfolio uitbreidden met nieuwe producten. Het komt vandaag steeds vaker voor door fusies en overnames en door de toenemende globalisering.
Voordelen van hybrid brands
De voordelen van een hybride systeem combineren de voordelen die we benoemden bij de branded house en de house of brands. Afhankelijk van de exacte combinatie wegen bepaalde voordelen sterker door dan andere. Algemeen zorgt een hybride systeem ervoor dat je nieuwe producten kunt ontwikkelen onder een merk met gevestigde waarde en met een bestaande afzetmarkt. Daarnaast kun je nieuwe merken lanceren zonder het risico van imagoschade aan het hoofdmerk.
Nadelen van hybrid brands
Ook de nadelen hangen af van hoe de branded house en house of brands-architecturen worden gecombineerd. Algemeen wordt een hybride systeem gekenmerkt door kwetsbaarheid en hoge marketingkosten.
Voorbeeld van hybrid brands
The Coca-Cola Company is een uitstekend voorbeeld van hoe een branded house- en een house of brands-structuur succesvol gecombineerd worden tot een hybride systeem. Enerzijds komt het bedrijf heel prominent naar buiten met producten onder de merknaam Coca-Cola. Hieronder worden varianten als Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero Sugar en Coca-Cola Zero Caffeine Free aangeboden. Zij vallen onder de noemer branded house. Anderzijds biedt The Coca-Cola Company een ruimer assortiment frisdranken aan met bijvoorbeeld Fanta, Sprite en Aquarius. Zij vallen onder de noemer house of brands.
Weet jij welke merkarchitectuur het best aansluit op jouw doelstellingen? Kun je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met onze specialisten terzake: greetje@brandstrategists.be of maxim@brandstrategists.be.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)