Bouwen aan een effectieve merkarchitectuur is essentieel voor de groei en het succes van bedrijven en organisaties. Hoe je dat best aanpakt hangt af van verschillende factoren, maar hou het in elk geval eenvoudig en duidelijk. In deze 5-delige reeks lees je alles over de voor- en nadelen van de meest voorkomende soorten merkarchitectuur, aangevuld met sprekende voorbeelden.

Het concept

Bij endorsed brands wordt een overkoepelend merk gebruikt om verschillende submerken te ondersteunen. De individuele merken worden afzonderlijk van het hoofdmerk in de markt gepositioneerd, hebben een eigen naam en behouden hun unieke identiteit. Het hoofdmerk is echter altijd subtiel aanwezig, vaak in de vorm van een visuele referentie zoals het toevoegen van het hoofdmerk als kwaliteitslabel op de verpakking. Er bestaat ook meestal een logische connectie tussen het individuele merk en het overkoepelend merk.

Voordelen van endorsed brands

Endorsed brands bieden veel flexibiliteit. Ze staan bijna helemaal los van het overkoepelend merk waardoor ze een eigen uitstraling genieten en specifieke doelgroepen aanspreken. Tegelijkertijd kan het merk meeprofiteren van de reputatie van het overkoepelend merk. Ook de naamsbekendheid moet niet van nul worden opgebouwd dankzij de associatie met het hoofdmerk dat als endorser fungeert.

Nadelen van endorsed brands

Endorsed brands vragen een eigen aanpak. Je kunt slecht in beperkte mate synergiën en schaalvoordelen behalen. Je investeert per merk wat zorgt voor hoge marketinguitgaven. Bovendien kan de aanwezigheid van het hoofdmerk op verschillende producten en in verschillende productcategorieën in sommige gevallen het merkimago vervagen. De consument begrijpt soms moeilijk de merkidentiteit omdat het merk niet gespecialiseerd overkomt.

Voorbeeld van endorsed brands

Nestlé is een merk dat gebruik maakt van de endorsed brands-strategie, bijvoorbeeld in de productcategorie chocolade. Het hoofdmerk Nestlé staat mee op de productverpakkingen van onder andere Smarties, Kitkat, Lion, Rolo en Quality Street en fungeert er als kwaliteitslabel.

Weet jij welke merkarchitectuur het best aansluit op jouw doelstellingen? Kun je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met onze specialisten terzake: greetje@brandstrategists.be of maxim@brandstrategists.be.