Marketeers willen graag dat hun merk populair is door likes en shares op sociale media te genereren. Boodschappen die uit het ‘netwerk’ komen, spreken meer aan dan die vanuit de organisatie. Het is dus belangrijk om uw netwerk te activeren én vast te houden met de juiste content. Maar welke drivers zijn bruikbaar voor alle merken en organisaties?
Warmte en symboliek
Warmte en symboliek zijn twee concrete drivers die ervoor zorgen dat uw merk populairder wordt bij uw doelgroep. Merken die inspelen op deze twee drivers doen het zeer goed op social media. Non-profit merken worden eerder geliked dan merken met winstoogmerk. Dit vanuit het idee dat ‘warmte’ eerder een kenmerk is van non-profit, dan van profit-organisaties. ‘Kom op tegen kanker’ en ‘Artsen zonder Grenzen België’ zijn beide non-profit organisaties die zeer populair zijn op sociale media door die warmte en symboliek die ze uitstralen. Ze hebben respectievelijk 34.693 en 56.827 likes op Facebook. Beide organisaties zijn erg actief op het platform.
Maar hoe kunnen organisaties met winstoogmerk hun populariteit verhogen? Bedrijven moeten zich vooral focussen op waar ze goed in zijn en trachten hierbij zoveel mogelijk warmte uit te stralen. Verder kunnen ze ook goede doelen steunen en dit in de verf zetten op social media. Belangrijk hierbij is dat de consument zich moet kunnen blijven identificeren met het merk. Het goede doel moet dus passen bij de onderneming zodat de consument een duidelijke link ziet. ‘Studio 100’ speelt hier slim op in en liet ‘K3’ en Bart Peeters samen zingen voor de zieke kinderen in het UZ Gent. Deze actie werd uiteraard gretig gedeeld op (sociale) media. Op deze manier laat ‘Studio 100’ duidelijk zien wat ze doen. Ook de link met de onderneming op zich blijft duidelijk in deze actie. Dit werd enorm geapprecieerd op sociale media en massaal geliked en gedeeld.
Behind the scenes
Een andere driver die het goed doet bij merken met winstoogmerk, is het ‘behind the scenes’ verhaal van het bedrijf in de kijker zetten.
Regelmatig een foto plaatsen van het team, het
bedrijf en bepaalde activiteiten zorgt voor betrokkenheid en persoonlijkheid. Belgisch designmerk ‘XL Boom’ is hier een duidelijk voorbeeld van. Ze posten onder meer beelden van een zakenreis, een foto van de productie van een nieuw product, beelden van hun kantoor, teamleden… Zo’n content verhoogt de populariteit op sociale media.
Humor
Ook humor werkt goed als driver, voornamelijk bij mannen. Zo plaatste Hema een humoristische tweet op vrijdag de 13e: “What’s the worst that could happen?” Mensen houden van luchtige content met wat humor erbij. Uiteraard kwam hier heel wat reactie op.
Het juiste kanaal
Het is belangrijk om al deze drivers in te zetten op het juiste kanaal. Elk social media kanaal is anders. Bekijk welke content het best werkt op welk kanaal. Met een goede social media strategie en een social media kalender kunt u de juiste mensen bereiken per kanaal. Op die manier zal de populariteit van uw bedrijf sneller stijgen.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)