De onlinemarkt in België overschreed dit jaar de kaap van 10 miljard euro. De onlinemarkt in België blijft dus groeien, in navolging van andere landen. De online verkoop is nu goed voor zo’n 17% van alle uitgaven, wat een stijging van 1% is tegenover 2016.

Vakanties boeken blijft de populairste onlinedienst, maar liefst 86% van alle vliegtuigtickets worden online aangekocht. Daarnaast zorgt de stijgende populariteit van verschillende segmenten zoals sport en eventtickets voor een constante groei van online verkoop. Sport en vrije tijd, specifiek e-bikes en tickets voor evenementen, voeding, kledij, doe-het-zelf materiaal en verzekeringen zagen de sterkste stijging.

De belangrijkste onlinesector blijft de dienstensector. Vliegtuigtickets, hotels, concerten en pretparken worden hoofdzakelijk online geboekt, ze zijn goed voor een omzet van meer dan 5 miljard euro. Ook de verzekeringen doen het goed met een stijging van 21%.

De voedingssector profiteert mee van deze groeiende online trend. De online verkoop van voeding is nog beperkt, maar kent toch een stijging van 70 miljoen euro. Voeding wordt gemiddeld vier keer per jaar online besteld. Dat is een daling tegenover vorig jaar, maar het totaal uitgegeven bedrag ligt hoger dan vorig jaar. Dit kan verklaard worden door de leveringskosten, die bij iedere bestelling betaald moeten worden. Hierdoor gaan we minder vaak bestellen, maar per bestelling besteden we toch meer. Dit is een trend die we over de hele sector kunnen doortrekken. Het aantal mensen dat online bestellingen deed, bleef stabiel, maar het gemiddelde uitgegeven bedrag per aankoop steeg wel aanzienlijk.

De online verkoop is in België wel nog steeds een kleine markt in vergelijking met de andere Europese landen. In Nederland bijvoorbeeld, is de online verkoop 10 keer groter dan in België. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.

Online verkoop wordt technisch ondersteund door een goede website en sterke communicatie. Een duidelijke, uitnodigende website stimuleert de e-commerce en conversie, terwijl goede communicatie bezoekers naar uw website leidt. Dit kan op zijn beurt weer voor extra verkoop zorgen. Eenvoudige extra’s zoals mails i.v.m. gevulde winkelmandjes maken een groot verschil. Deze strategie bewees al haar nut voor verschillende van onze klanten zoals o.a. SBM.

Wilt u uw online verkoop boosten? comma, merkenmarketeers helpt u graag bij de ondersteuning van uw online verkoop aan de hand van Adwords campagnes, duidelijke websites, communicatiecampagnes, etc. Onze specialisten helpen u graag verder! Ook op onze website kunt meer info over online ondersteuning terugvinden. Vragen zijn altijd welkom!