Het gebruik van kleuren zegt meer over uw product of merk dan u zou denken. Kleuren kunnen de perceptie en emotie van de consument beïnvloeden en kunnen zelfs gedragsverandering bevorderen. Het is dus niet onbelangrijk om goed na te denken over de kleuren die u gebruikt voor uw producten, reclame, advertenties, sociale media, website…
Elke kleur heeft zijn betekenis
Elke kleur heeft zijn eigen betekenis, het is dus belangrijk om vooraf na te denken welke boodschap u precies wilt delen. Wat u wilt uitstralen met uw boodschap zal zeer bepalend zijn voor de kleurkeuze.
Zo staat rood voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Het trekt de aandacht en het kan zelfs onze hartslag verhogen. Met deze kleur mag niet overdreven worden, want dan worden negatieve gevoelens gecreëerd. Denk maar aan de vele rode verkeersborden die waarschuwen voor gevaar.
Blauw is een intellectuele kleur die staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Deze kleur kan een effect hebben op het mentale en wordt geassocieerd met logica en koelte.
Geel is dan weer een zeer optimistisch kleur. Er is een verband met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Ook deze kleur mag niet overmatig gebruikt worden anders kunt u het omgekeerde effect creëren.
Wie is uw doelgroep?
U moet natuurlijk niet alleen uw boodschap in het achterhoofd houden bij het kiezen van een kleur. Ook uw doelgroep is een doorslaggevende factor. Is uw boodschap gericht op mannen of vrouwen? Op volwassen, tieners of kinderen? Onderzoek toont aan dat mannen en vrouwen verschillende voorkeuren hebben qua kleuren. Maar ook de leeftijd is van belang. Jonge kinderen gaan eerder de voorkeur geven aan primaire, felle kleuren terwijl volwassenen zachtere kleuren verkiezen.
Negatieve publiciteit reduceren
Uit onderzoek is gebleken dat door middel van kleurgebruik zeer positieve resultaten geboekt kunnen worden. In het geval van een negatieve gebeurtenis rond uw bedrijf of merk is het in de eerste plaats natuurlijk belangrijk om hier open over te communiceren. Maar hoe hard u soms uw best doet, die communicatie wordt niet altijd geapprecieerd. Door het gebruik van de kleur blauw kunt u een meer open mind creëren bij uw doelgroep. Het is dus zeker interessant om deze kleur te gebruiken in uw communicatie rond een gemaakte fout.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)