Voice search. Wat is het nu eigenlijk? Voice search zijn ingesproken zoekopdrachten in Google bedoeld via uw smartphone. Het is een trend die steeds populairder wordt. In Amerika doet bijna iedereen het en nu breekt deze trend ook door in ons land.

Door voice search verandert de manier van zoeken, dit heeft ook gevolgen voor uw content. Hoe kunt u zich nu voorbereiden op deze trend?

Waarom voice search?

Spreken tegen uw telefoon zonder dat er iemand anders aan de lijn zit. Dit is exact wat voice search doet. Jongere generaties, vooral tieners hebben hier geen moeite mee. Het is zeer vanzelfsprekend dat ze voice search gebruiken. En waarom ook niet? Het is sneller dan typen en handsfree, waardoor u kunt multitasken.

SEO

Doordat de manier van zoeken verandert door voice search, heeft dit ook gevolgen voor SEO. De focus op een specifiek zoekwoord zal verdwijnen. Vroeger lag de focus op één zoekwoord per pagina. Nu zien we een verschuiving naar een selectie van meerdere zoekwoorden die elkaar versterken.

Ook moet er nagedacht worden over longtail-zoektermen. Er zullen met voice search vooral vragen gesteld worden. Deze zoekopdrachten bevatten meer woorden dan getypte zoekopdrachten. Probeer u te focussen op longtail-zoektermen die in uw content een antwoord  geven op de vragen.

Lokale vindbaarheid

Ook de lokale vindbaarheid mag niet onderschat worden. Als we kijken naar mobiel zullen lokale spreekopdrachten in een rap tempo een grotere rol gaan spelen. Zorg er zeker voor dat uw bedrijf vindbaar is via Google Mijn Bedrijf.

Bezoeker

Alles draait rond de bezoeker. het is belangrijk om te vertellen wat de bezoeker zoekt en niet wat u wilt vertellen. Het gaat er niet om hoe lang een bezoeker op uw website blijft. Het doel is kan de bezoeker de informatie vinden die hij zocht?

De impact van voice search mag niet onderschat worden. Pas deze tips toe en u bent voorbereid voor de nieuwe trend, voice search.