Het Amerikaanse e-commercebedrijf Amazon.com was in 1994 een van de eerste grote bedrijven die met het idee kwam om goederen via het internet te verkopen. Door een indrukwekkende, snelle groei is deze onderneming uitgegroeid tot de nummer één in de online verkoop.
Op Amazon.com kunt u uw bedrijfsactiviteiten uitbreiden door er uw producten online te plaatsen. Op die manier worden ze gezien door honderden miljoenen Amazon-klanten, wat ongetwijfeld voor meer verkoop zal zorgen. Het is de ideale manier om uw bedrijf snel te laten groeien door uw producten naar lokale klanten (en klanten wereldwijd) te verzenden zonder veel te investeren in logistiek en klantenservice. Bovendien bespaart u de kosten van een eigen website.
Het feit dat 44% van de online shoppers meteen naar Amazon surft om hun producten te zoeken, bewijst hoe populair het is. Dit heeft tot gevolg dat online shoppers geen betaalde advertenties op Google, blogberichten, display advertenties,… meer te zien krijgen, wat er voor zorgt dat u door het internationale publiek gemist wordt wanneer u niet op Amazon staat.
Met 304 miljoen actieve Amazon accounts is het wereldwijd gigantisch populair. In Amerika is Amazon ondertussen een bekend begrip. Nu willen ze ook Europa veroveren. Momenteel richten ze hun focus op Duitsland en Engeland, maar de rest zal ongetwijfeld volgen. Met forse investeringen in logistiek, willen ze de leveringen binnen een dag of een paar uur mogelijk maken. Wij van comma, merkenmarketeers geloven dan ook sterk dat Amazon.com uw verkoopresultaten kan doen stijgen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat bedrijven die op Amazon staan en hun profiel up to date houden, hun omzet tot 30% doen toenemen.
Kostenplaatje
Op Amazon hebt u twee soorten accounts: het professional en het basic account. Het verschil tussen beide is dat u bij een basic account geen maandelijkse abonnementskosten hoeft te betalen, maar een fee per verkoop. Daarnaast betaalt u een provisie van 7 tot 15% per verkoop. Bij een professional account betaalt u €39 abonnementskosten per maand. Ook hierbij betaalt u bovenstaande provisie per verkoop.
Stappenplan
Bent u overtuigd om uw producten op Amazon te verkopen en wilt u graag aan de slag gaan? We helpen u op weg met onderstaand stappenplan.
- Maak een account aan
- Kies het basic of professional account
- Voeg uw producten toe
- Hierin hebt u 3 manieren:
- Één voor één
- Een bestand uploaden
- Via een feed/api, dit kan enkel als u zelf een webshop hebt
- Verzendt uw producten naar het Amazon Fulfilment center
- Vul in het systeem dat u producten wilt verzenden, druk uw labels af en plak deze op uw producten. U kunt uw producten versturen via doos of pallet
- Hierin hebt u 3 manieren:
- Beheer en optimaliseer uw account
- Op uw account vindt u uw eigen dashboard met verschillende statistieken, o.a.: klantenvragen, uw orders, betalingen en uw voorraadbeheer. Het bijhouden van uw voorraadbeheer is van cruciaal belang aangezien u uw salesrank verliest wanneer er niet meer kan verkocht worden omdat uw voorraad op is. Deze salesrank bepaalt hoe hoog uw product in de zoekresultaten staat.
Vergelijking met Bol.com
Een ander bekend onlineverkoop-platform is bol.com. Ook deze website biedt u een kant-en-klaar platform waar u uw producten kan aanbieden. Met een levering binnen de 24uur biedt bol.com een uitstekende service. Maar waar ligt nu precies het verschil met Amazon?
Op zich is er niet veel verschil tussen beide platformen. Beide sites zijn zeer gebruiksvriendelijk, u krijgt een mooi overzicht van uw verkopen en beide bedrijven adviseren u om uw verkoopcijfer te doen stijgen.
Het grote verschil zit men in het bereik van het aantal personen. Zoals hierboven reeds vermeld heeft Amazon wereldwijd 304 miljoen klanten. Een groot verschil met de 8 miljoen gebruikers van bol.com, die zich voornamelijk focust op de Belgische en Nederlandse markt.
Een tweede verschil is de kostprijs. Met een bemiddelingsbijdrage van €0,99 + 15% van de verkoopprijs hanteert bol.com een ander principe dan de bovengenoemde kostprijs van Amazon.
Hopelijk hebben we u met dit artikel wat bijgebracht over online salestools.
Hebt u verder nog vragen over Amazon of wilt u meer te weten komen hoe u hieraan moet beginnen? Aarzel dan niet en contacteer onze specialist. We helpen u graag verder.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)