De mogelijkheden van social media worden steeds groter. Maar als u actief bent op social media, dan moet u de kanalen ook effectief managen. Hoe pakt u dit aan? Volg deze 5 tips en maak een succes van uw strategie.
1 Plaats relevante content
Uw doelgroep volgt u voor verschillende redenen; een klant, een fan van uw merk of iemand op zoek naar meer informatie over het bedrijf. Iedereen die uw pagina volgt is geïnteresseerd in contact. Ze volgen u om in contact te blijven van wat u te vertellen hebt.
Denk goed na over welke content relevant is voor uw doelgroep. Wat willen zij horen? Ook is het belangrijk om na te denken welke content u nu op welk kanaal plaatst.
2 Deel uw content
Relevante en unieke content delen kan via de officiële bedrijfskanalen, maar vergeet de kracht van uw netwerk werknemers niet. Werknemers hebben een groot aantal vrienden. Motiveer uw voltallige team om de content van de organisatie te delen. Zo bereikt u op een eenvoudige manier een grote groep mensen met uw content.
3 Reageer binnen het uur
Als uw volgers over of met u praten, dan moet u zo snel mogelijk antwoorden. Probeer om een maximale reactietijd van één uur te behalen. Uw gemiddelde reactietijd bepaalt een groot deel van de sympathie of afkeuring van uw omgeving. Iedereen kan zien wat uw gemiddelde reactietijd bedraagt, vandaar is het van groot belang om deze tijd tot het minimum te houden. Wordt er een vraag gesteld, antwoord hier dan kort en krachtig op binnen het uur.
4 Doe research over uw bedrijf
Social media wordt door organisaties vaak ingezet om in contact te komen met de doelgroep. Het is daarbij van groot belang om uw doelgroep beter te leren kennen, zodat u het contact zo optimaal en persoonlijk mogelijk kunt maken. Uw klanten, potentiële klanten en concurrenten praten allemaal via social media.
Doe wat research om te achterhalen wat er over uw bedrijf gezegd wordt. Online kunt heel wat gesprekken over uw bedrijf vinden die misschien relevant kunnen zijn. Op die manier ontdekt u ook snel kansen of bedreigen waar u als bedrijf snel kan op inpikken.
5 Bepaal KPI’s
Om te weten of u social media strategie succesvol is moet u van te voren KPI’s vaststellen waarmee u het succes kunt meten. Wat is nu het doel dat u wil bereiken met uw social media kanalen? Wilt u bijvoorbeeld alleen meer volgers, of wilt u ook meer engagement met uw volgers creëren? Of hebt u nog andere doelen zoals meer sales, bereik, of meer traffic naar de website?
Om hiervan het resultaat te maken bepaalt u per doel de gewenste KPI’s. Aan de hand van rapporten kunt u uiteindelijk zien of de door u opgestelde KPIs behaald worden en of de campagne geslaagd is.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)