SEO of search engine optimization is niet meer weg te denken uit de online wereld. Als u op het internet gevonden wilt worden, dan optimaliseert u best de SEO van uw website. De juiste keywords, zowel short- als longtail, zorgen ervoor dat u boven de concurrenten gepositioneerd wordt in het organisch zoekgedrag van klanten. Maar hoe vindt u nu de juiste keywords?

Dankzij handige SEO-tools kunt u een keyword analyse uitvoeren waarbij u het maandelijkse zoekvolume van elk zoekwoord in kaart brengt en de concurrentie op die woorden vaststelt (hoog, laag of gemiddeld).

Wij zetten de pro’s en contra’s van deze drie voor u op een rij:

  • Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • RankTank

Google Keyword Planner

Pro

  • Google Keyword Planner laat u toe om maximaal drie zoekwoorden per keer te plaatsen tijdens het zoeken naar zoekwoordsuggesties of alternatieve woorden. Wat u hier doet, is zoeken naar de essentie.
  • Ook kunt u de URL van uw website toevoegen om nog meer relevante suggesties te krijgen.
  • Bij deze tool hebt u de mogelijkheid om de cijfers tot 4 jaar terug op te vragen terwijl dit bij andere tools beperkt is tot slechts 1 jaar.
  • U kunt het land waarin u wil zoeken targeten, alsook de taal.
  • Daarnaast kunt u snel een zoekwoordenrapport opzoeken via de app op uw smartphone.
  • Alle gegevens kunt u snel exporteren naar een csv-file.

Contra

  • De meeste tools tonen meer dan 500 zoekwoordsuggesties, in deze tool is dit beperkt  tot 300. Voor een SEO-specialist is dat meer dan voldoende aangezien u zich moet beperken tot een short keywordlijst van ongeveer 50 kernwoorden. Hierop zult u moeten focussen in uw verdere communicatie.
  • De zoekwoordfilters zijn verkleind. Google toont enkel de gegevens over een bepaalde woordgroep of brede overeenkomsten.
  • U moet een Google Adwords account hebben om deze tool te kunnen gebruiken.

Ubersuggest

Pro

  • Ubersuggest is een gratis tool die geen beperkingen heeft zoals anders hulpprogramma’s voor zoekwoorden. U kunt het zo vaak gebruiken als u wilt.
  • Daarnaast maakt de tool gebruik van locatiegebaseerde gegevens, wat voor SEO heel gemakkelijk is om overeenkomstige zoekopdrachten uit te voeren.
  • De resultaten worden automatisch getoond in vereenvoudigde statistieken.
  • Er worden automatisch nieuwe zoekwoordideeën gegenereerd voor uw site.
  • Ten slotte hebt u de optie om een taal te selecteren. U hoeft niet per se in het Engels te zoeken.

Contra

  • De tool vertoont wel enkele beperkingen op doelmarkten. Het blijkt moeilijker te zijn om resultaten te vinden met betrekking tot specifieke nichemarkten.
  • Er is geen mobiele app van Ubersuggest.

RankTank

Pro

  • RankTank is een gratis innovatieve SEO-tool.
  • Dit is meer dan alleen een zoekwoordenrapport.
  • In deze tool is er ook een uitgebreide leersectie met vaardigheidshandelingen, video’s, webinars en informatie over softwareontwikkelingen.
  • Het bevat ook een volledig luik technische SEO. Los van het zoekwoordenrapport kunt u er ook terecht voor contenteffectiviteit en linkbuilding.
  • U ziet in een handige spreadsheet onmiddellijk waar u gerankt staat ten opzichte van de concurrentie. Dit op basis van een back-linkmonitor.

Contra

  • Voor een beginnende SEO-kenner is deze tool iets te ingewikkeld. Het is vooral voor technische SEO geschikt.
  • Er is geen mobiele app van RankTank.

Conclusie

Bent u een webdeveloper gespecialiseerd in technische SEO? Dan zal Ranktank uw favoriete tool zijn omdat u zich kunt verdiepen in alle essentiële zaken van technische SEO.

Wilt u een concreet en duidelijk zoekwoordenrapport maken? Dan raden wij aan om Google Keyword Planner te gebruiken in combinatie met Ubersuggest. Op die manier hebt u een breder zoekvlak met alle mogelijke alternatieven en suggesties.

Hebt u vragen over SEO of hebt u nood aan een zoekwoordenrapport? Contacteer hier onze SEO-expert.