Twitteren en tweeten zijn al lang geen onbekende termen meer. Beter nog, de woorden zijn zelfs terug te vinden in de Dikke Van Dale. Al jarenlang wordt er naar hartenlust informatie gedeeld – die maximaal 280 tekens mag bevatten – op dit sociale medium. Per dag telt het platform ongeveer twee miljard zoekopdrachten én vliegen meer dan vijfhonderd miljoen tweets de deur uit. De cijfers liegen niet: Twitter is populair. Het potentieel van de app werd al snel opgepikt door bedrijven, en zo werd Twitter marketinggewijs een vaste speler.

Dit jaar vierde Twitter haar vijftiende verjaardag en het ziet er niet naar uit dat het platform van plan is om binnenkort van het internet te verdwijnen. De populariteit van Twitter kan verklaard worden door de vluchtigheid van content, die aan een hoog tempo verschijnt en verdwijnt. Trends, tv-shows en andere nieuwtjes of problematieken worden live meegevolgd aan de hand van hashtags. Vaak is Twitter zelfs sneller dan de standaardkanalen als het gaat om breaking news. Naast de entertainende functie speelt de actualiteitsfactor dus ook een grote rol. Gebruikers beschouwen hun feed namelijk als een betrouwbare bron van nieuws. 

Vernieuwen om te groeien

De vaste waarde van de app is dus duidelijk, maar wie relevant wil blijven, moet continu vernieuwen. Dat weet Twitter ook. Daarom test het platform steeds meer mogelijkheden uit om het gebruiksgemak te optimaliseren. Handig voor gebruikers, maar ook handig voor adverteerders. Zo is er bijvoorbeeld de functie die content scant op betrouwbaarheid. De meeste gebruikers noch merken willen fake news voorgeschoteld krijgen. Het valideren van tweets zorgt ervoor dat bedrijven hun betrouwbaarheid bewaren. Een veelvoorkomend thema waarop die functie toegepast wordt is de coronacrisis.

afbeelding van een twitter feed en een geselecteerde post

Twitter flirtte ook even met de Twitter Fleets. Gebaseerd op de Stories-functie van andere grote spelers zoals Instagram en Snapchat konden gebruikers content posten die na 24 uur vanzelf verdween. De Fleets bleken echter geen succes en werden in augustus dit jaar officieel van de app gehaald. 

Functies om naar uit te kijken

Andere functies die wel in opmars zijn? Spaces, Communities en Super Follows. Sinds oktober dit jaar maakt Twitter Spaces het mogelijk om audiogesprekken te hosten op het platform, vergelijkbaar met de livestreamfunctie die op andere social media al goed ingeburgerd is.

afbeelding van een Twitter space

Twitter Communities heeft dan weer als doel om gebruikers als groep een bepaald gespreksonderwerp te laten volgen. Tweets in Communities zijn voor iedereen zichtbaar, maar alleen mensen die deel uitmaken van de Community kunnen deelnemen aan discussies. Momenteel is deze functie enkel beschikbaar op iOS en internet.

afbeelding van een Twitter communitie

De Super Follows-functie is in België nog niet uitgerold voor het grote publiek, maar zal het mogelijk maken om een abonnement te nemen op bepaalde Twitterpersoonlijkheden. Op die manier krijgt de gebruiker exclusieve bonus tweets te zien en krijgt de Twitteraar in kwestie wat geld in het laatje. Wanneer deze functie precies in ons land zal verschijnen, houdt Twitter nog even geheim. Voorlopig is Super Follows enkel beschikbaar voor inwoners van de VS en Canada. Hieronder ziet u alvast een voorbeeld van hoe de functie in zijn werk gaat:

afbeelding van een Twitter super follow

Adverteren met Amplify

Ook de Amplify-dienst is eentje om in de gaten te houden. De functie bestaat al even, maar werd recent opgeschoond waardoor het nu veel toegankelijker is geworden.

afbeelding die illustreert hoe een Amplify advertentie op Twitter van af nu ook kan

Dankzij Amplify kunnen bedrijven hun betalende advertentie koppelen aan een bestaande video op Twitter. Zo een pre-roll ad werkt goed, want advertenties kunnen zodanig aangepast worden dat ze perfect aansluiten bij de doelgroep. Bovendien fungeert Amplify als een makkelijke en vooral veilige manier voor bedrijven die actief zijn op Twitter. Een voorbeeld van succesvolle samenwerking is het biermerk Heineken dat haar advertenties strategisch plakte voor video’s over de Olympische Spelen in Tokyo. Ook het onderstaande voorbeeld geeft mooi weer hoe de pre-roll ad van The Barista Bar gelinkt wordt aan een video van The Sandwich Bar:

afbeelding die illustreert hoe een Amplify advertentie op Twitter er uit kan zien

Achter de schermen is Twitter druk bezig met het vernieuwen van hun aanbod. We konden al proeven van een paar nieuwe functies en die trend zal in 2022 zeker verder gezet worden. Bedrijven zullen binnenkort nog makkelijker gebruik kunnen maken van het platform. De vooruitzichten zijn veelbelovend!

Benieuwd naar hoe u uw digitale strategie kan verbeteren? Wij helpen u graag verder.